Wednesday 5 December 2018

2.6 Staf Tiada Inisiatif

Hmm, jenuh ya jika ada staf anda yang sebegini. Buat kerja endah tak endah sahaja. Anda tegur supaya memperbaiki mutu kerja pun bagai masuk telinga kanan keluar telinga kanan balik, lalu ke telinga kiri pun tidak.

Memang seringkali juga saya mendengar rungutan staf yang sebegini. Memang mencabar kesabaran.

Antara beberapa faktor yang dapat saya fikirkan mengapa sesetengah staf adalah sebegini adalah kerana;

1. Staf tidak tahu bahawa dia boleh melakukan sesuatu yang di luar skop kerja mereka. Ini biasanya berlaku pada staf yang baru masuk bekerja atau staf muda yang kurang pengalaman kerja. Mereka tidak tahu bahawa adakalanya mereka boleh melakukan sesuatu di luar skop kerja mereka yang masih di bawah autoriti mereka.

2. Staf yang agak berumur dan sudah selesa dengan kedudukan gajinya.

3. Staf yang veteran, hanya menunggu masa untuk pencen.

4. Staf yang mungkin menghadapi masalah di luar waktu kerjanya seperti masalah keluarga, masalah pasangan, masalah anak dan ini mengurangkan semangat mereka untuk membuat kerja lalu langsung tidak mahu memberikan lebih usaha dalam kerjanya.

Setiap kes mungkin berbeza cara penyelesaiannya.

1. Beritahu mereka ruang dan peluang yang mereka boleh terokai, bukan sekadar mengikut skop kerja sahaja. Juga mungkin peluang lebih cerah untuk kenaikan pangkat yang cepat (bergantung kepada syarikat anda, yang penting berikan sesuatu).

2. Berikan sesuatu penghargaan atau peluang untuk kenaikan pangkat/lebih tanggungjawab. Boleh juga cadangkan skop kerja yang lebih mencabar dengan ganjaran yang berpatutan.

3. Berikan semangat, anggap mereka sama sahaja dengan staf muda yang lain. Libatkan mereka dengan aktiviti-aktiviti yang melibatkan keluarga mereka juga.

4. Juga seperti cadangan nombor 3. Jika boleh, adakan sesi kaunseling dan ambil berat terhadap staf semampu yang boleh. Dapat menghantar staf ini ke seminar dan latihan yang diadakan di luar syarikat pun bagus juga. Mungkin staf ini perlukan persekitaran yang baru sekali sekala.


No comments:

Post a Comment