Wednesday 5 December 2018

10.5 Staf Kurang Kemahiran Berkomunikasi

Pentingnya mempunyai staf yang pandai berkomunikasi dengan pihak atasannya, iaitu eksekutif dari jabatan lain atau yang lebih atas iaitu di kalangan bos-bos anda.

Tidak dinafikan bukan semua staf pandai berkomunikasi atau pandai memberikan maklumat yang dikehendaki apabila ditanya oleh eksekutif dari jabatan lain. Memang, sepatutnya yang melayan eksekutif dari jabatan lain itu adalah anda, namun ada ketika eksekutif dari jabatan lain ini adakalanya sengaja ingin bertanya kepada staf anda.

Pastikan anda memberitahu kepada staf anda apa yang boleh diberitahu dan apa yang tidak boleh diberitahu. Dari semasa ke semasa, latih staf anda terutamanya yang berpangkat penyelia bagaimana berinteraksi dengan mereka.

Pengalaman saya pula, boleh kata semua penyelia saya boleh melayan karenah eksekutif dari jabatan lain apabila mereka berkomunikasi. Ada sesetengahnya mendapat pujian lagi daripada eksekutif-eksekutif tersebut. Memang saya sering juga menegur mereka dan mengingatkan bagaimana hendak bercakap apabila eksekutif-ekesekutif ini datang ke makmal. Selain daripada menjaga kerahsiaan, ia juga penting supaya jabatan anda kelihatan mesra dan mudah untuk bekerjasama.


No comments:

Post a Comment