Tuesday 4 December 2018

8.4 Membina Perlu Sentiasa

Team building. 

Kursus yang biasa sesebuah syarikat sediakan untuk memupuk sifat kepasukanan antara pekerja-pekerja di sesebuah syarikat. Kursus yang biasanya bermalam di mana-mana tempat dan ada aktiviti-aktiviti fizikal mahupun aktiviti-aktiviti di dalam dewan. 

Iya, memang seronok, saya pun pernah menyertainya tetapi bukan di syarikat saya bekerja ini. Sejujurnya semasa saya bekerja dahulu saya memang tidak pernah menyertai kursus sebegini. Ada juga Jabatan Sumber Manusia menganjurkannya tetapi ia bukannya untuk eksekutif. Saya menyertainya bersama organisasi lain.

Memang seronok dan memang menggembirakan. Namun yang kurang enaknya kursus sebegini, ia biasanya hanya setakat di situ sahaja. Apabila kembali ke rutin harian kerja, seperti tiada apa yang berlaku. Pelik kan? 

Sepatutnya kursus sebegini perlu membawa perubahan kepada pasukan kerja anda namun tidak seperti yang disangka.

Pada saya, membina pasukan bukan hanya dalam tempoh tertentu sahaja. Bukan hanya untuk sehari dua sahaja. Sifat satu pasukan itu perlu sentiasa ditanam dan dipupuk. 

Terpulanglah kepada anda bagaimana anda ingin sentiasa membina pasukan anda itu setiap hari. Cuma di sini saya hanya ingin menyatakan bahawa adalah seperti satu pembaziran apabila syarikat melaburkan wang kepada perkara yang sepatutnya perlu diberi kesinambungan, bukan terhenti di satu acara sahaja. 

No comments:

Post a Comment