Thursday 6 December 2018

6.6 Rasai Kenikmatannya

Saya ingin bertanya kepada anda, setelah melalui proses menyediakan segalanya yang berkaitan dengan sistem pengurusan termasuklah proses dokumentasi, pada anda, susah tak hendak membangunkan sistem?

Pada saya, iya, hendak membangunkan sistem memang susah.

Tetapi setelah sistem telah lengkap dan mula dipraktikkan, anda akan lihat semuanya menjadi sangat mudah. Contohnya jika ada berlaku kesilapan di kilang, staf sudah tahu apa yang perlu dilakukan. Tidak perlu lagi menelefon anda untuk bertanyakan apa yang perlu dibuat, cuma memberitahu anda untuk informasi.

Mudah kan?

Untuk saya, kerja saya menjadi sangat mudah apabila ada staf baru yang masuk bekerja. Saya tidak perlu risau lagi untuk mengambil staf yang tiada pengalaman, tiada kemahiran berkenaan makmal mahupun yang tiada pengetahuan Sains atau Kimia.

Dalam bab sebelum ini, saya pernah menyatakan bagaimana saya ingin mencari dan menemuduga bakal staf saya yang mempunyai pengetahuan Sains dan Kimia yang tinggi, namun sekarang saya tidak risau lagi. Memanglah ia satu kelebihan jika saya mendapat staf yang mempunyai pengetahuan Sains dan Kimia namun kita harus berpijak pada bumi yang nyata.

Sekali lagi saya katakan, kerja saya menjadi sangat mudah. Saya tidak perlu risau jika staf baru saya itu tiada pengalaman kerja langsung. Semuanya sudah termaktub di dalam SOP. Staf baru saya hanya mengikut sahaja apa yang ada di dalam SOP. Tambah lagi saya membuat dua versi termasuk versi Bahasa Melayu, memang sangat mudah bagi sesiapa sahaja termasuk staf baru.

Saya hanya memberikan tempoh dan memantau mereka dalam tempoh tersebut. Bagi praktikal hariannya mereka sudah ada penyelia yang akan menyelia mereka. Saya hanya memeriksa sekali sekala sama ada mereka sudah mencapai standard yang saya mahukan.

Kebiasaannya dalam masa 2 minggu ke sebulan, staf baru saya sudah boleh melakukan semua ujian tersebut. Dalam masa 3 bulan pula kebanyakan mereka sudah boleh membuatnya tanpa kehadiran penyelia. Seterusnya adalah kerja untuk memahirkan staf dengan situasi di luar jangkaan dan aspek-aspek lain pula.

Kesimpulannya, segalanya menjadi semakin mudah. Saya sudah tidak perlu risau lagi untuk mengambil staf yang tiada apa-apa kerana saya boleh melatihnya dengan sistem yang ada.

No comments:

Post a Comment