Tuesday 4 December 2018

10.4 Staf Nak Rehat Sahaja

Staf ni macam-macam perangai. Ada yang rajin, ada yang kurang rajin dan ada yang asyik nak rehat sahaja.

Habis kerja terus rehat, habis sahaja buat kerja, terus nak rehat.

Mana yang rajin tu baguslah. Bila ada masa lapang ada sahaja kerja yang dibuatnya. Anda yang melihat staf ini bekerja pun sejuklah rasa hati ini.

Namun yang asyik nak rehat tu, tak perlulah anda sisihkan, perli-perli, kerana staf ini macam-macam perangai.

Stail saya, asalkan kerja yang ditugaskan sudah disiapkan dengan kualiti yang saya mahukan, itu sudah mencukupi. Asalkan staf tersebut sudah membuat apa di dalam skop kerjanya dengan baik, itu pun sudah memadai.

Memang anda pun mengharapkan semua staf anda adalah seorang yang sentiasa komited dan sentiasa mempunyai inisiatif untuk mencari kerja apabila ada masa lapang, tetapi anda kena faham, manusia ini pelbagai ragam. Perkara ini pun bergantung kepada umur, peribadi staf itu dan juga rakan sekerja mereka.

Pada saya, siapa yang rajin tu kira bonuslah bagi staf tersebut untuk saya memberikan markah yang tinggi dalam pemarkahan KPI mereka. Tidak saya nafikan staf yang rajin, staf yang mempunyai inisiatif untuk membuat kerja tambahan apabila ada masa lapang di makmal, saya akan terdorong untuk memberikan markah yang tinggi kepada mereka.

Terpulang kepada staf. Jika mereka inginkan markah bonus, tunjukkan usaha. Jika hanya mahu berada di kedudukan yang sama, boleh sahaja asalkan tidak mengabaikan kualiti kerja yang saya sudah tetapkan. Setiap eksekutif pasti ada tetapan kualiti kerja yang telah ditentukan untuk staf.

Oleh kerana itulah, di dalam bab sebelum ini saya juga ada menyatakan mengenai berhati-hati dengan pengharapan. Ini kerana saya melihat ramai juga eksekutif yang meletakkan harapan yang sangat tinggi kepada staf-staf mereka. Boleh sahaja anda berharap namun anda juga perlu berusaha ke arah pengharapan itu, contohnya sentiasa memberi tunjuk ajar kepada staf, sentiasa memantau staf dan sentiasa menyelia staf tersebut.

Penting juga bagi anda sebagai eksekutif supaya memberitahu pengharapan anda itu kepada staf tersebut. Janganah pula ada kes staf tidak tahu apa-apa tiba-tiba mendapat markah KPI yang rendah sedangkan staf tersebut merasakan dia sudah buat yang terbaik.

No comments:

Post a Comment