Tuesday 11 December 2018

10.10 Staf Tak Buat Kerja

Sebelum ini saya ada jelaskan juga mengapa staf tak buat kerja mereka dan saya ada menyatakan mengenai skop kerja.

Bagaimana pula jika anda telah memberitahu skop kerja mereka namun mereka masih lagi tidak memahami dan membuat kerja mereka apa yang sepatutnya.

Maknanya di sini mereka tidak dapat lagi gambaran sepenuhnya atas apa yang perlu dibuat. Jika dalam kes sebegini hendak tak hendak anda mestilah meminta mereka mencatat apa yang mereka lakukan setiap hari. Pukul berapa mereka buat apa, pukul ini mereka buat apa.

Memang, nampak macam ish, kena sampai buat macam itukah? 

Bukan sampai tahap macam itupun sebenarnya saya pun buat kepada staf saya. Setiap penyelia saya kena buat ya, kena tulis pukul berapa mereka buat apa, pukul itu ini mereka buat apa.

Memang, apa yang mereka lakukan setiap hari adalah lebih kurang sama sahaja, namun ia perlu ditulis. Tambah lagi dengan adanya sistem ISO, itu adalah rekod yang menunjukkan bukti apabila sesuatu kes terjadi.

Nampak seperti benda remeh, benda melecehkan namun itulah yang menjadi penyelamat anda, rekod itu.

Ini juga menjana disiplin dalam diri staf anda. Cuba dahulu kerana saya sudah mempraktikkannya dan ianya berkesan.

No comments:

Post a Comment