Saturday 8 December 2018

9.8 Lihat Keperluan

Bagi yang telah membaca topik sebelum ini di mana saya memberikan contoh bagaimana panjangnya sesuatu arahan itu diberi dalam keadaan staf tidak sedar anda memberikan arahan, mungkin ada yang berpendapat susahnya hendak memberi arahan. Perlu berfikir untuk menyusun ayat dan sebagainya.

Tidak bolehkah arahan diberikan secara terus?

Boleh, siapa kata tidak boleh. Anda perlu juga lihat keperluannya. Tidak perlulah dalam keadaan tergesa-gesa pun anda masih lagi mahu bermadah-madah pujangga. Mana yang perlu cepat, perlu segera, tidak mengapalah, berikan sahaja arahan secara terus.

Mana yang anda boleh berbasi-basa lagi, gunakanlah taktik yang ada. Saya memberikan taktik-taktik ini supaya anda dapat bekerja dengan staf anda dalam keadaan baik. Ini kerana staf ini pelbagai ragam, pelbagai masalah, pelbagai cabaran.

Tidak semua staf suka dengan anda ya tetapi anda tetap kena beri arahan juga kepada mereka.

Tidak semua staf tidak memberontak apabila anda berikan arahan.

Tidak semua staf berdikari dan proaktif setelah anda memberikan arahan.

Jadi anda perlukan taktik-taktik tertentu untuk staf-staf yang tertentu. Ada juga yang boleh digunakan untuk semua staf secara am dan ada juga yang perlu melihat keperluan staf secara individu.

'Asyik saya sahaja yang kena mengalah, kena buat taktiklah apa bagai, staf tak buat apa-apa pun.'

Ingat, kita hanya boleh kawal apa yang kita boleh kawal, iaitu diri kita sendiri. Percayalah, apabila anda berubah anda akan perasanbahawa staf anda juga akan berubah. Jadi ubah apa yang kita boleh ubah dahulu.

No comments:

Post a Comment