Saturday 1 December 2018

9.3 Gantikan Perkataan Yang Dijangka

Saya suka bermain dengan kata-kata.

Ini terjadi apabila saya sendiri tidak suka menerima beberapa patah perkataan yang saya rasa boleh diucapkan dengan perkataan lain yang lebih elok.

Contohnya seperti ini:

1. Abang Zul, sila datang ke pejabat saya sekarang.
2. Abang Zul, tengah tak ada kerja kan? Jom bincang di pejabat ni, nak bincang pasal ujian khas semalam.
3. Abg Zul jom! Di pejabat saya ni, bincang pasal ujian khas semalam.

Iya, arahan yang saya selalu gunakan adalah nombor 2 atau nombor 3. Ayatnya mungkin lebih panjang tetapi pada saya hendak memberi arahan pun perlu juga ada elemen keseronokan. Perlu menampakkan perkara yang hendak dibuat itu adalah perkara yang menyeronokkan. 

Staf pun tidaklah rasa tertekan sahaja apabila menerima arahan. Hendak datang berbincang dengan anda pun terasa seronok.

No comments:

Post a Comment