Saturday 1 December 2018

8.2 Keperluan Setiap Staf Adalah Berbeza

Membina pasukan memerlukan anda memerhati keperluan setiap ahli pasukan. Setiap ahli pasukan itu adakah hanya dengan melatih sahajakah atau perlu dilatih dan dibimbing sekali. 

Semasa saya bekerja dahulu, saya tidak pernah tahu pun apa itu membimbing (coaching). Apa yang saya tahu adalah saya perlu sentiasa memantau hasil kerja staf saya.

Saya perlu beri latihan kepada mereka dan kemudiannya saya perlu memantau kerja mereka setiap hari.

Mungkin ada yang berpendapat bahawa staf tahulah untuk membuat kerja mereka sendiri setelah diberi arahan. Iyalah, sudah dibayar gaji, sudah diberikan latihan, sudah diberikan arahan yang lengkap, masih tidak pandai lagikah untuk melakukan kerja mereka sendiri. Susahlah jika perlu sentiasa dipantau. 

Anda kena sentiasa beringat bahawa bukan semua staf pandai berdikari dan bukan semua staf mahu berdikari. Bukan semua staf proaktif.

Jadi untuk mendapatkan satu pasukan yang sentiasa ke hadapan, ada staf yang anda hanya perlu memberi latihan sahaja dan ada staf yang anda perlu sentiasa memantau dan membimbingnya. 

Yang penting, pastikan tiada seorang pun yang ketinggalan.

No comments:

Post a Comment