Tuesday 4 December 2018

6.4 Semak, Semak Dan Semak

Sistem perlu sentiasa disemak. Keseluruhan sistem, bukan SOP sahaja. Jika anda masih kurang faham, ingin saya nyatakan sekali lagi bahawa SOP adalah bukan sistem. SOP adalah dokumen. SOP adalah sebahagian daripada sistem pengurusan ISO 9001.

Jangan anda ingat hanya dengan mempunyai SOP anda sudah mempunyai sistem. Di topik seterusnya saya akan menjelaskan lagi apa yang ada di dalam sistem ISO selain daripada dokumen SOP.

Cuma di sini saya ingin tekankan tentang semakan itu. Semak dan nilai semula. 

Jika semasa saya bekerja dahulu biasanya kami akan sibuk untuk membuat semakan apabila adanya auditor bertauliah dari luar syarikat datang untuk membuat audit. Biasalah tu, semuanya perlu dalam keadaan bersiap sedia. Ini kerana di akhir proses audit, keputusan akan dikeluarkan adakah syarikat tersebut akan memperolehi sijil ISO atau tidak.

Selain itu juga saya perlu menyemak dan memperbetulkan SOP apabila ada perubahan atau penambahan di dalam cara kerja di makmal saya. Mungkin selepas pembekal atau konsultan dari luar datang melawat dan beberapa penambahbaikan dibuat.

Apa yang penting dokumen SOP dan sistem ISO perlu sentiasa disemak. Bukan hanya apabila sudah dibuat selepas itu dibiarkan begitu sahaja kerana memikirkan pastilah cara kerja sama sahaja dari awal bekerja sehingga kini. Tidak juga. Anda boleh sentiasa memikirkan penambahbaikan dalam cara kerja anda dan membetulkannya di dalam dokumen anda. 

Proses penambahbaikan sentiasa berlaku. Sentiasalah bergerak ke hadapan, bukan hanya tetap pada satu keadaan sahaja. 

No comments:

Post a Comment