Saturday 1 December 2018

6.2 Pilih Sistem Yang Terbaik

Sistem pengurusan yang saya aplikasikan semasa bekerja dahulu adalah sistem kualiti pengurusan ISO 9001 dan tak silap saya versi yang terbaru adalah versi 2015.

Kedengarannya biasa, tiada sistem lainkah?

Setakat yang saya ketahui, inilah sistem yang terbaik untuk pengurusan sesebuah syarikat termasuklah pengurusan staf. Penggunaannya sangat meluas sehingga di peringkat jabatan kerajaan pun banyak yang mengaplikasikan sistem ini.

Saya juga perhatikan ramai pemilik bisnes juga menggunakan sistem ini dalam syarikat mereka. Elemen yang paling ketara dalam sistem ISO ini adalah penggunaan SOP iaitu dalam bahasa Inggerisnya adalah Standard Operating Practice.

Jika anda tiada lagi sistem yang dipraktiskan di tempat kerja anda, nah, sistem ISO ini sangat saya sarankan. Memang renyah, memang kelihatannya leceh untuk memulakan sistem tersebut namun ianya sangat berbaloi apabila sudah dilaksanakan. 

Pengalaman saya selama menjadi pembuat sistem ISO dan menjadi auditor dalaman untuk syarikat saya benar-benar membuka mata saya mengenai sistem ini. Memang akan jadi tersusun sesebuah organisasi itu apabila sistem ISO dilaksanakan.

Bagi pemilik bisnes, walaupun bisnes anda masih di peringkat permulaan, cubalah untuk mulakan. Hadirilah kursus-kursus yang berkaitan dengan sistem ISO ini secara keseluruhannya, bukan sekadar belajar mengenai SOP sahaja.

Saya harap anda mempertimbangkannya dan selamat berjaya saya ucapkan.

No comments:

Post a Comment