Tuesday 4 December 2018

7.4 Berjalan Beriringan

Megahnya menjadi bos. Adakalanya terasa seperti pak menteri, berjalan sambil di belakangnya berbaris staf-staf anda mengekori.

Apabila berada dalam situasi sebegitu, sememangnya terasa seronok menjadi seorang bos. Saya pernah merasainya. Saya ini jarang turun ke bahagian operasi kerana tiada keperluan saya mahupun staf saya untuk berada di lapangan. Namun jika dipanggil turun ke lapangan, pastinya ada kes yang melibatkan bahan sampel kimia yang serius yang adakalanya saya perlu membawa beberapa peralatan dan bahan kimia. Sudah tentulah staf saya yang membawanya dan berjalan di belakang saya.

Tetapi ini hanya cerita sampingan sahaja. Apa yang saya mahu katakan dalam topik kali ini adalah dari segi perjalanan kerja anda dan staf anda. Tetapan minda orang dari dahulu bahawa seorang bos sangat suka mengarah. Namun dari segi kepimpinan, anda bukanlah tidak boleh mengarah namun harus kena dengan caranya. Saya akan huraikan di topik-topik yang seterusnya. 

Anda kena tahu bagaimana untuk buat staf anda rasa bahawa anda bersama-sama dengan mereka di dalam perjalanan kerja ini, bukan di bawah mahupun di atas.

Ini penting. Saya rasa banyak juga buku motivasi mengenai kepimpinan yang bercakap mengenai perkara ini. Kerana apa? Kerana ianya sangatlah penting.

Bak kata Perdana Menteri kita yang ke-5 semasa beliau baru menjawat jawatannya, slogan bekerja bersama-sama dengan saya selalu dilaungkan oleh beliau. Iya, bersama-sama, bukan melakukan sesuatu kerja hanya kerana arahan daripada bos, namun biarlah staf anda merasakan bahawa anda sentiasa ada untuk membimbing mereka.

No comments:

Post a Comment