Saturday 8 December 2018

7.7 Hormat Bukan Takut

Semasa saya bekerja, kebanyakan staf saya takut dengan saya. Takut nak beritahu apa-apa kerana takut dimarahi oleh saya.

Tidak dinafikan saya seorang yang kurang sabar pada permulaan saya bekerja. Iyalah, jumpa orang yang macam-macam gaya, sudahlah pertama kali bekerja dan apabila bekerja terus sahaja ditugaskan menjaga staf yang bermacam-macam karenah.

Saya menyedari staf-staf saya takut dengan saya apabila seringkali juga seorang penyelia saya ini memberitahu saya. Ini kerana saya juga sering meluahkan kepada staf saya ini mengapa staf yang lain asyik tidak buat itu, tidak buat ini, tidak buat perkara seperti yang diminta oleh saya. Jika tidak pandai membuatnya pun, mengapa tidak bertanya kepada saya? Ujar hati saya.

Kata penyelia itu, staf lain takut nak bertanya kerana takut dimarahi oleh saya. Adakalanya staf-staf saya menggunakan penyelia saya yang seorang ini untuk menyampaikan hasrat mereka kerana takut apabila mereka bercakap nanti mereka akan dimarahi oleh saya.

Iya, memang sukar untuk saya mengubah sikap, namun saya cuba juga. Sebab tu dalam topik sebelum ini saya ada menyatakan tentang kesabaran. Tambah yang muda-muda ni, dalam umur baru nak mencapai kematangan, kenalah banyak bersabar.

Alhamdulillah ada juga seorang penyelia saya ni yang berani menegur saya, jika tidak entah sampai bila perkara ini akan berlarutan.

Hormat dan takut berbeza ya. Jadikan staf anda hormat dengan anda, bukannya takut dengan anda.


No comments:

Post a Comment