Friday 7 December 2018

9.7 Iya, Itu Dia!

Taktik untuk kali ini sangat berkesan. Saya sudah lama menggunakannya.

Cara untuk seseorang melakukan perkara atau arahan yang anda minta adalah dengan membuatkan staf itu merasakan bahawa perkara atau arahan itu datangnya dari dia sendiri.

Hmm, macam susah sahaja ya hendak buat. Macam mana nak buat tu?

Anda anda idea atau arahan hendak diberi kepada staf anda. Contoh anda ingin mereka sentiasa mengemaskan makmal. Tetapi sudah banyak kali anda menyuruh mereka, tolong kemaskan makmal, tolong kemaskan sentiasa, pastikan makmal sentiasa kemas dan sebagainya. Tetapi macam itulah juga, sama sahaja walau dah berbuih mulut anda memberi arahan.

Ingat ya, manusia tidak suka diarah, jadi anda kena buat sesuatu situasi itu dibuat atas kerelaan mereka sendiri.

Apabila datang ke makmal, pastikan anda dan staf anda setaraf, beri mereka rasa anda setaraf dengan mereka. Bukan rasa anda ni bos sangatlah. Kedua, bertanya dan sentiasa bertanya sehinggalah mereka mengeluarkan idea atau cadangan yang anda mahu mereka keluarkan. Anda hendak mereka sentiasa pastikan makmal sentiasa kemas bukan?

Anda janganlah bila nampak barang bersepah terus marah, ni kerja siapa ni?? Jangan tanya macam tu pula. Tanya pertanyaan yang menggalakkan mereka memberi idea dan hendak lakukan perkara itu dengan rela. Saya beri contoh ya.

"Ahmad. Kalau rak yang di sana disusun di sini pun ok juga kan?"

"Ok juga bos, tapi macam semaklah. Kat sini pun dah ok." Sedikit tentangan, tapi jangan putus asa.

"Bukan kalau letak di sini kerja korang akan jadi lebih senang ke, dekat dengan sinki, air pun tak menitik sangat."

Biasakan juga sesuatu cadangan itu nampak memberi manfaat kepada mereka.

"Memang senang bos, tapi semaklah." Tentangan lagi.

"Boleh. Yang mesin sebelah ni awak anjak sedikit. Boleh saya benarkan awak injak sedikit. Lepas tu adalah ruang sikit nak letak rak ni." Ding dong, ada penegasan sedikit dari anda. Bagus.

"Kalau bos dah cakap macam tu ok juga. Kami pun sebenarnya nampak rimas juga tetapi kami ingat mesin ni tak boleh ubah."

"Boleh je. Mesin ni tak sensitif sangat. Boleh ubah. Nak letak di rak seberang sana pun boleh."

Nampak tak cara anda dalam tidak sedar memberikan arahan. Pada saya ia lebih baik daripada anda terus sahaja menyuruh staf anda untuk mengubah mesin dan rak tersebut. Boleh anda hendak terus memberikan arahan namun jika saya, saya lebih suka jika staf pun selesa dengan keputusan yang dibuat kerana mereka yang berada di makmal itu setiap hari, bukannya saya.

Perbualan ini boleh disambung lagi namun sampai di sini sahajalah. Apa-apa pun pada saya cubalah dahulu dan sememangnya ianya perlukan latihan. Bermainlah dengan ayat dan perkataan dan janganlah mudah putus asa.

Selamat berjaya!











No comments:

Post a Comment