Saturday 1 December 2018

10.2 Staf Terlalu Teliti

Saya ada seorang staf yang terlalu teliti.

Saya selalu perasan juga semasa staf tersebut sedang mengukur isipadu apa-apa larutan, diangkatnya bekas itu dan dikenyitkan matanya untuk melihat senggatan pada botol ujian itu.

Geram jugalah saya melihatnya kerana cara sebetulnya botol ujian perlu diletakkan di atas meja yang rata, kemudian hanya perlu membongkokkan badan untuk melihat senggatan di botol tersebut.

Tidak salah untuk menjadi seorang yang teliti, asalkan caranya betul dan tidak membuatkan sesuatu kerja itu menjadi lebih lambat.

Sejujurnya saya pun selalu juga menjadi seorang yang sangat teliti sehingga kadang-kadang bertangguh juga kerja itu jadinya. Adakalanya terasa rimas dengan kerja yang asyik bertangguh. Jadi saya perlu mengambil pendekatan tidak mengapa bagi sesetengah kerja asalkan tidak mengurangkan kualitinya.

Sebenarnya staf saya itu dengan saya lebih kurang sama sahaja, terlalu teliti bagi perkara yang tidak perlu.

Nasihat saya, ada perkara yang perlu diabaikan dan ada perkara yang tidak perlu terlalu teliti sehingga menjejaskan kelancaran kerja.

No comments:

Post a Comment