Friday 7 December 2018

10.7 Bunga Di Tengah Kumbang

Kilang saya bekerja ini kebanyakannya terdiri daripada pekerja lelaki. Boleh kata 95 peratus daripadanya adalah lelaki. Walaupun ramai lelaki, adalah juga terselit lebih kurang 15-20 orang perempuan pelbagai jawatan termasuklah saya.

Di bawah seliaan saya pula paling ramai pun tidak silap saya dua orang perempuan dalam satu-satu masa, seorang eksekutif junior dan seorang kerani. Ada juga dahulu mengambil juruteknik perempuan tetapi ketika itu kerja perkeranian saya dibuat oleh pembantu teknikal saya. Apabila pembantu teknikal tersebut dinaikkan pangkat menjadi penyelia, kami mengambil seorang kerani berjantina perempuan untuk membuat kerja perkeranian beberapa jabatan di bawah seliaan bos saya.

Ragam staf perempuan ni lain macam sedikit.

Ada geng, ada kelompok dan kadang memberontak lain macam. Tak semua staf perempuan tak bagus, tetapi macam saya ini seorang perempuan jadi kita tahu perempuan itu macam mana.

Bila dah mula memberontak tu, aduhai, pening kepala dibuatnya.

Dengan staf perempuan ini saya lebih suka menggunakan bertindak secara profesional. Senang sahaja kalau memberontak tak nak buat kerja, bagi surat amaran, laporkan ke Jabatan Sumber Manusia dan sebagainya. Tidak pun saya mintalah rakan sekerja saya yang lain yang di bawah bos saya yang menegur mereka.

Penat dengan staf perempuan ni, penat emosi. Tapi apa pun kalau yang tak ada masalah, seronok juga sekali-sekala ada staf perempuan di pejabat berbanding lelaki sahaja. Bolehlah juga borak-borak stail perempuan pula. Ait, janganlah ingat perempuan asyik mengumpat sahaja bila berborak, ada juga topik lain yang dibincangkan seperti fesyen tudung terkini, cara masak masakan tertentu dan sebagainya.

Staf perempuan kah atau staf lelaki, dua-dua ada pentingnya, dua-dua ada karakternya masing-masing. Fahami karakter mereka untuk lebih senang bekerja dengan mereka.

No comments:

Post a Comment