Saturday 1 December 2018

9.2 Bersuara Sekadar Didengari

Saya rasa sudah beberapa kali juga saya menekankan satu perkara ini dalam bab-bab sebelum ini, iaitu intonasi dan nada suara anda.

Pada saya, anda tidak perlu pun meninggikan suara seperti hendak tunjuk sangat yang anda ini seorang bos. Apabila hendak bertegas pun, tidak perlu juga tinggikan suara cuma mungkin ada sedikit penekanan di situ. Tidak perlu juga dengan nada memerli apabila ingin membetulkan kesalahan staf.

Bersuaralah hanya sekadar untuk didengari oleh staf. Bukannya bersuara untuk memberi perintah.

Sejujurnya, saya pun banyak kali juga melakukan kesalahan ini sehinggalah saya perhatikan pada staf-staf saya ni, saya bercakap seperti biasa pun mereka sudah mendengar dan memahami arahan saya. Jadi mengapa saya perlu bertempik-tempik atau meninggikan suara semasa memberikan arahan?

Mengapa anda perlu bertempik-tempik atau meninggikan suara semasa memberikan arahan?

No comments:

Post a Comment