Sunday 9 December 2018

7.9 Itu Atau Ini

Semasa mula-mula bertanggungjawab sepenuhnya ke atas makmal saya selepas ketiadaan senior saya, saya boleh katakan perasaan saya gembira bercampur gelisah. Ini kerana makmal itu kini sepenuhnya di bawah jagaan saya.

Sayalah yang perlu membuat keputusan dan sepenuhnya perlu bertanggungjawab atas semua keputusan yang saya ambil. Memang sangat gelisah. Silap membuat keputusan mahu kena bambu dengan bos di dalam mesyuarat.

Perkara ini disedari oleh bos pertama saya dan seperti mana yang pernah saya ceritakan sebelum ini, saya dengan rela hatinya dan atas saranan bos saya itu juga, beliau pun mendaftarkan saya untuk mengikuti seminar mengenai membuat keputusan ini, Decision Making. Alhamdulillah, seminar itu memang sangat membantu saya.

Membuat keputusan menjadi lebih mudah apabila tahu caranya.

Saya juga sentiasa berpegang kepada perumpamaan 'berani buat berani tanggung'. Jadi apa sahaja keputusan yang dibuat oleh saya, saya perlu memikirkan juga adakah saya berani menanggungnya. Sejujurnya atas situasi tertentu, memang saya perlu berani. Tidak bolehlah semuanya saya merasa takut untuk menanggungnya.

Keberanian itu diperolehi sedikit demi sedikit apabila tahu caranya untuk menanggung akibat dari sesuatu perbuatan itu. Apa yang perlu dibuat untuk menanggungnya dan apa yang tidak perlu dibuat. Seolah-olah saya sudah menganalisa akibat dari keputusan itu dan bersedia untuk menanggungnya.

Membuat keputusan, ia suatu kemahiran yang boleh dipelajari.

Ianya bukan sekadar menjadi berani secara membuta-tuli. Ia perlu dipelajari dan dimahirkan oleh semua eksekutif. Terutama sekali kepada pemilik bisnes, anda perlu sangat mahir akan kemahiran ini.

No comments:

Post a Comment