Saturday 1 December 2018

6.1 Mempunyai Sistem Adalah Wajib

Semasa saya baru masuk bekerja dahulu, kilang saya bekerja itu baru sahaja dalam setahun beroperasi. 

Makmal saya itu hendak dikata tidak teratur sangat tidaklah, namun memang saya perhatikan banyak perkara lagi yang boleh ditambahbaik. Dari segi susunan bahan kimianya, penyimpanan bahan kimianya, rekod stok bahan kimianya, rekod penyimpanan keputusan ujian kimia dan beberapa perkara lagi.

Namun bila diingatkan bahawa saya masih setahun jagung bekerja di situ, saya hanya mengikut rentak senior saya sahaja ketika itu. Sehinggalah saya memegang sepenuhnya makmal itu, saya masih lagi mengikut cara lama. 

Perubahan benar-benar berlaku apabila masuknya seorang pembantu teknikal saya dan juga ketika itu syarikat saya bekerja itu ingin melaksanakan sepenuhnya sistem kualiti pengurusan ISO 9001:2000 (tidak silap saya kini ianya ISO 9001:2015).

Diarahnya supaya semua jabatan di syarikat itu membuat SOP (Standard Operating Practice) dan beberapa dokumen lain lagi. Bukan sahaja bahagian operasi tetapi semua jabatan termasuklah yang bukan di bahagian operasi seperti Jabatan Akaun, Jabatan Pemasaran, Jabatan Teknologi Maklumat dan sebagainya.

Ketika itu memang mengeluh jugalah, iyalah, bukan sedikit yang perlu dibuat. Ujian makmal saya pun dah nak hampir 30 ujian rutin. Namun apakan daya, ianya arahan syarikat. 

Saya pun memulakan usaha menyiapkan sistem ISO tersebut. Rupanya ia bukan sahaja sekadar SOP, malah keseluruhan sistem perlu diatur semula. Jadual ujian dilakukan, segala jenis borang perlu diberi nombor siri, dan sebagainya. Suatu kerja yang memenatkan bagi saya kerana bukan sekali buat terus jadi. Perlu sentiasa semak, buat sekali lagi dan semak lagi sehinggalah betul-betul mendapat hasil yang memuaskan.

Memang berbulan jugalah mengambil masa. 

Namun pada saya hasilnya sangat berbaloi. Penat sekali sahaja namun apa yang saya perasan selepas itu adalah semua aliran kerja rasa sangat tersusun. Rasa seperti, wah, mempunyai gerak kerja yang sangat baru dan menyegarkan.

Anda pun harus mempunyai sistem. Pada saya bukan harus, wajib.

Bagi pemilik bisnes, memang ianya nampak seperti, alah, tidak perlu buatlah, tidak buat pun bisnes berjalan juga, untung dapat juga.

Ianya satu kerugian jika anda berfikiran begitu. Dengan sistem pada saya anda mampu mencapai keuntungan yang lebih tinggi. Jadikan poin ini sebagai pemangkin.

Iya, mempunyai sistem gerak kerja yang baik, sangatlah wajib.

No comments:

Post a Comment