Wednesday 19 December 2018

10.6 Staf Sangat Pemalu

Ada seorang staf saya ini, sangatlah pemalu. Lelaki, bukan perempuan ya. Staf perempuan saya pun kelihatan lebih ganas daripada staf ini.

Semasa temuduga memang tidak terlalu nampak sifat pemalunya. Apabila staf ini sudah masuk bekerja barulah terserlah sifatnya itu.

Tetapi pada saya tiada masalah.

Asalkan kerja dibuat dengan elok dan faham arahan saya ia sudah memadai. Cuma untuk staf ini ke peringkat ke seterusnya, saya kena hilangkan sedikit sifat malunya itu. Memang perlu dilatih.

Sayangnya staf ini tidak bekerja lama dengan saya. Tidak tahulah mengapa staf ini berhenti. Oh, baru saya teringat, tidak silap saya katanya ingin membantu keluarganya dengan kerja kampung di sekitar rumahnya. Rumahnya di kawasan kampung. Agaknya keluarganya ada melakukan kerja tersebut dan perlukan bantuannya. 

Apa yang sedihnya, tidak silap saya setahun selepas staf ini berhenti saya mendapat berita bahawa staf saya yang pemalu ini sudah meninggal dunia kerana kemalangan motosikal. 

Ya Allah, rasa berdegup jantung ini. Terkejut saya dibuatnya. Ini kerana walaupun dia seorang yang pemalu dan tidak banyak bercakap, kami masih lagi mengingatinya sebagai salah seorang staf yang pernah bekerja dengan kami.

Jadi topik ini saya khaskan untuknya. Harap yang membaca kisah ini dapat mengirimkan bacaan Al-Fatihah kepadanya. Terima kasih saya ucapkan. Al-Fatihah. 

No comments:

Post a Comment