Saturday 8 December 2018

7.8 Berkorban Apa Sahaja

Membaca tajuk ini semestinya terasa ingin menyanyi lagu nyanyian Jamal Abdillah kan? Nanti dahulu. Boleh anda nak menyanyi, tetapi selepas baca topik ini ya.

Berkorban apa sahaja.

Pemimpin perlukah berkorban apa sahaja? Anda sebagai ketua perlukah berkorban apa sahaja? Perlukah terlalu bertoleransi sehingga memakan diri sendiri?

Toleransi dari segi duit, toleransi dari segi tenaga, toleransi dari segi menahan kesabaran dan sebagainya.

Seorang eksekutif perlu bijak dalam mengatur tenaga kerjanya. Seorang eksekutif juga perlu bijak mengaturkan wangnya untuk pihak lain.

Saya ada kisah ya mengenai wang ini tetapi agak sensitif untuk saya menceritakannya. Apa yang saya boleh beritahu, dalam kes saya ini, toleransi itu tidak patut dibuat pun sehinggakan ia berlarutan untuk beberapa ketika. Sedih apabila kita perlu memperuntukkan sesuatu yang sepatutnya menjadi milik kita namun perlu dikorbankan.

Jadi, berkorban apa sahaja pada saya hanya boleh menjadi lirik lagu, bukan untuk dipraktikkan di dalam kehidupan realiti. Berhati-hati dengan pengorbanan yang anda lakukan, tidak kira di dalam alam pekerjaan mahupun di dalam dunia kehidupan peribadi.


No comments:

Post a Comment