Tuesday 11 December 2018

9.10 Bomba, Anda Di Mana?!

Bayangkan situasi ini. Situasi di mana apabila anda menghubungi bomba tetapi mereka tidak tahu hendak pergi ke tempat anda? Sesat entah ke mana.

Akhirnya bila bomba sampai sahaja di tempat kejadian,  rumah pun sudah hangus terbakar, punah semuanya. Lalu anda pun memarahi dan melepaskan geram anda kepada anggota-anggota tersebut mengapa mereka lambat datang.

Kasihan anggota bomba itu. Entah-entah bukan salah mereka. Entah-entah ianya salah anda kerana memberi maklumat kedudukan rumah anda yang tidak tepat.

Begitulah juga bila anda memberi arahan kepada staf anda. Apabila dalam keadaan tergopoh-gapah, dalam keadaan yang hendak cepat, arahan yang diberikan mungkin tidak jelas. Jadi tidak perlualah nak marah sangat pada staf jika arahan anda pun tidak jelas. 

Iya, saya faham, dalam keadaan tergesa-gesa memanglah nak menyebut sebutir-sebutir patah perkataan itu memang payah. Anda pun ketika itu mungkin mengharapkan staf anda tahu apa yang perlu dibuat padahal staf anda pun tidak tahu apa yang perlu dibuat. 

Oleh sebab itulah jika kita perhatikan anggota bomba biasanya mempunyai latihan kecemasan. Mereka akan melakukan latihan kecemasan secara berkala supaya setiap anggota tahu apa yang perlu dilakukan apabila sesuatu kejadian kecemasan itu berlaku. Ini, anda pun tiada latihan kecemasan mahu lagi marah-marah staf. 

No comments:

Post a Comment