Wednesday 12 December 2018

10.9 Berpengalaman Atau Tiada Pengalaman?

Risaukah dengan staf yang tidak mempunyai pengalaman? Semuanya perlu ditunjuk, semuanya perlu diajar, perlu dipantau setiap masa.

Berpengalaman atau tiada pengalaman, pada saya itu perkara kedua. Ingat ya, walaupun staf itu mempunyai pengalaman dalam sesuatu bidang namun setiap tempat kerja caranya berbeza. Sistemnya berbeza. Orangnya berbeza. Jadi pastilah semuanya berbeza.

Sudah tentunya apabila berhadapan dengan perkara yang berbeza ini, ia mengambil masa untuk diadaptasikan.

Ramai eksekutif yang menyangka apabila mengambil staf yang banyak pengalaman, kerja akan jadi lebih mudah. Ya, tidak salah anda berfikiran begitu. Namun harus diingat, mereka juga memerlukan masa untuk berkenalan dengan orang baru, dengan jabatan baru, mengenal perangai orang baru, mengenal sistem yang digunakan dan pelbagai lagi tugasan yang baru pada mereka walaupun mereka sudah mempunyai banyak pengalaman sebelum ini di tempat kerja lama mereka.

Mungkinlah mereka ini akan cepat belajar berbanding staf yang tiada pengalaman langsung.

Jadi berpengalamankah atau tiada pengalaman, mereka masih perlu ditunjukajar. Staf tidak pandai buat kerja kerana mereka mengambil masa untuk belajar. Seperti yang saya katakan di atas tadi, semuanya sudah baru, jadi kenalah belajar benda yang baru.

Walaupun mungkin prosesnya sama, contoh staf dari kilang gula bekerja juga dengan kilang gula, pada saya, memang akan mengambil sedikit masa untuk staf tersebut pandai dan mahir melakukan kerja di tempat baru.

Kesimpulannya, pada permulaan bekerja, semua staf akan tidak pandai dan mahir dalam melakukan tugasan mereka. Jadi anggapan bahawa staf yang berpengalaman ini akan terus dapat melakukan kerjanya dengan mahir dan tidak perlu dipantau, pada saya, anggapan yang perlu dibetulkan. Tidak semua staf terutama yang berpengalaman tup tup masuk kerja sudah boleh melakukan semua kerja yang diarahkan dengan jayanya tanpa pantauan dari anda.

Apa yang penting anda perlu berlapang dada. Tidak perlulah mengutuk staf anda yang baru masuk bekerja walaupun staf itu sudah berpengalaman dalam bidangnya. Semuanya memerlukan masa.

No comments:

Post a Comment