Monday 10 December 2018

6.10 Setia Pada Yang Satu

Apabila sistem sudah dibangunkan dan anda sudah melaksanakannya buat beberapa ketika, pada saya tidak perlulah asyik bertukar sistem apabila anda merasakn bahwa sistem itu kurang berkesan.

Beri tempoh masa, semak semula mana yang perlu ditambahbaik. Cuma pada saya tidak perlu ditukar keseluruhan sistem. Buat penambahbaikan mana yang anda rasakan ada kekurangan. Kadang-kala bukan sistem yang salah namun cara kita melaksanakannya.

Cuba lihat rakan sekerja lain atau syarikat lain bagaimana mereka melaksanakannya. Nasihat ini sebenarnya lebih kepada pemilik bisnes sebab mereka mempunyai kuasa untuk menukar sistem sesuka hati.

Apa yang penting pada cari cara untuk penambahbaikan berbanding ditukar semuanya terus.

Bukan mudah hendak menukar keseluruhan sistem terus. Perlukan masa dan tenaga. Bukan sahaja masa dan tenaga anda, tetapi masa dan tenaga staf anda juga.

Pendapat saya sistem pengurusan ISO 9001 ini memang yang terbaik kerana ia merangkumi semua aspek. Anda pun tidak perlu membuang masa untuk memikirkan sistem lain untuk dipraktikkan. Ia memang sudah tersedia di depan mata anda.


No comments:

Post a Comment