Sunday 9 December 2018

10.8 Kemampuan Yang Terhad

Untuk topik kali ini saya ingin menceritakan mengenai staf-staf saya yang sakit, yang mempunyai kemampuan yang terhad untuk melakukan kerja-kerja berat.

Seorang daripadanya pernah mengalami kemalangan kereta dan seorang lagi mengalami kemalangan di tempat kerja lamanya. Staf yang mengalami kemalangan kereta itu memang nampak normal sahaja, seperti tiada apa yang berlaku pada anggota tubuhnya namun dia akan cepat merasai sakit pinggang apabila membuat kerja-kerja berat. Staf yang kedua pula memang nampak kakinya agak sukar untuk bergerak namun disebabkan hanya bekerja di makmal, jadi ia tidak menjadi masalah yang besar kepadanya. Cuma kadangkala kelihatan sakit kakinya jika berdiri agak lama.

Memandangkan mereka bekerja di makmal jadi tidak menjadi satu masalah kerana kerja-kerja yang dilakukan oleh mereka bukanlah kerja-kerja yang berat.

Yang staf pertama itu, memandangkan staf ini kelihatan normal, tidak kelihatan sakit di mana-mana, ada juga bos saya bertanyakan sekiranya dapat dipindahkan ke tempat lain yang stafnya tidak mencukupi. Dan jawapan saya selalunya tidak kerana walaupun staf ini tidak kelihatan sakit namun apa yang diberitahu saya belakangnya akan cepat sakit berbanding orang lain yang seusia dengannya apabila membuat kerja-kerja berat.

Mengapa saya menceritakan ini semua. Kerana anda juga perlu mengenalpasti kemampuan staf anda dari segi fizikal dan mental. Mungkin staf anda pernah mengalami depresi yang teruk. Jadi anda kena bersedia. Bersedia dalam banyak aspek.

Bukan mudah untuk menyelia staf yang sakit. Kena lihat atas kemampuannya dan di situlah juga kepimpinan anda teruji.

No comments:

Post a Comment