Thursday 6 December 2018

9.5 Teka-Teki Tergantung

Setelah anda memberikan arahan janganlah biar staf anda itu terkontang-kanting seorang diri, terutama sekali tugas yang staf anda itu tidak pernah lakukan.

Staf anda itu, bukannya tahu semua yang anda mahukan melainkan anda sendiri yang memberitahu mereka. Bukannya staf anda itu boleh membaca minda anda seperti Superman.

Pada saya, kurangkan memberi arahan yang tergantung, arahan yang seperti berteka-teki kepada staf. Boleh pula anda bermain teka-teki dengan staf tersebut padahal anda mahukan kerja itu dilakukan dengan cepat dan mengikut spesifikasi anda.

Iya, saya tahu anda mahu staf anda itu berdikari, namun pada saya ia membuang masa. Banyak lagi perkara yang boleh dilakukan selain berteka-teki.

Beritahu mereka apa yang anda mahukan, apa keputusan akhir yang anda mahukan.  

Pandu mereka. Beri mereka peluang untuk bertanya setelah anda memberikan arahan. Ini juga untuk mengetahui adakah staf itu faham dengan maksud yang anda ingin sampaikan.

Manja betul staf ni ya asyik nak kena suap sahaja.

Tidak semestinya anda perlu memberi kesemua infonya namun sekurang-kurangnya berilah panduan kepada mereka.

Ini menjimatkan masa anda juga sebenarnya. Contohnya apabila sudah seminggu anda memberikan tugas dan hendak melihat keputusannya, akhirnya apa yang staf anda itu lakukan kesemuanya salah dan perlu dibuat dari awal. Bukankah itu merugikan masa dan tenaga. Pada saya amat merugikan.

Terpulanglah pada anda. Cara saya begitu. Saya tidak suka buang masa dan sentiasa dalam keadaan berteka-teki.

No comments:

Post a Comment