Tuesday 4 December 2018

9.4 Chop! Chop!

Ingat tak masa kita kecil-kecil dahulu, tak tahulah anda, tetapi bagi sesiapa yang sezaman dengan saya. Semasa kecil dahulu apabila kawan-kawan sedang berborak dan apabila tiba-tiba sahaja ada kawan lain yang hendak bercakap topik selain dari topik yang sedang dibincangkan, mereka akan cakap chop, chop sambil tunjuk kesemua jari berbentuk burung itu.

Jika anda ingatlah.

Saya teringat pula perkara ini apabila hendak membincangkan topik ini, iaitu topik suka bertukar-tukar arahan.

Hari ini bagi arahan yang lain, chop, chop, esok arahan lain pula. Chop, chop! Lusa lain pula.

Jangan ingat anda sahaja ya yang pening dengan staf, staf pun boleh pening dengan anda. Saya pernah juga berkeadaan begini. Disebabkan sukar untuk membuat keputusan akhirnya arahan yang diberi pun jadi tunggang langgang, asyik bertukar sahaja.

Lainlah bila sudah melakukan sesuatu kerja kemudian anda fikir arahan perlu diberi untuk penambahbaikan. Itu saya boleh katakan ia adalah penambahan kepada arahan yang telah diberi sebelum ini.

Namun janganlah hendak membuat kerja yang sama tetapi arahan asyik bertukar. 

Hendak ketuk paku dengan tukul atau dengan batu? Berikan satu arahan sahaja dan tetap pada arahan tersebut. Jika mahu menggunakan tukul, gunakanlah sahaja tukul apabila sudah membuat keputusan untuk menggunakan tukul.

Tukul atau batu? Atau kedua-duanya? Pilihan di tangan anda. Chop! Chop! Jangan nak tukar batu pula esoknya ya!

No comments:

Post a Comment