Monday 3 December 2018

7.3 Pembahagian Dan Penyerahan Kerja

Pembahagian kerja yang tersusun ini, bukan sahaja patut dipraktikkan di pihak anda sahaja, ia juga patut dipraktikkan di peringkat staf anda juga. Ini kerana ada juga staf anda yang mempunyai orang bawahan. Jadi, mereka perlu juga mahir dalam pembahagian kerja ini. 

Sepanjang saya bekerja dahulu, memang saya perhatikan ramai juga penyelia saya yang bijak membahagikan kerja. Mereka ini bekerja syif, jadi kena pandai cari masa untuk keluar makan, untuk solat, untuk tahu masa-masa di mana kerja yang banyak dan masa-masa kerja yang kurang padat. Mereka juga tahu untuk memberi mana satu kerja untuk juruteknik mereka dan mana satu kerja yang dibuat oleh mereka. 

Boleh dikatakan saya sangat berpuashati dengan cara mereka menyelia dalam pembahagian kerja ini. Mungkin kerana pengalaman mereka sebelum ini di syarikat yang lain, mereka telah dilatih untuk membahagikan kerja dengan baik.

Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, tidak perlu memandang enteng pada staf anda yang mungkin kurang dari segi pendidikan. Ini kerana walaupun mereka kurang dari segi taraf pendidikan seperti anda namun mereka kaya dengan pengalaman.

Anda juga perlu tahu masa yang sesuai untuk menyerahkan sesuatu kerja anda kepada staf anda yang bergelar penyelia ini. Saya tidak menyedari tentang hal ini sehinggalah saya menghadiri seminar dan latihan yang dianjurkan oleh syarikat saya bekerja itu.

Delegate, penyerahan kerja atau pewakilan kerja.

Sebelum saya menghadiri seminar tersebut, saya menyangkakan bahawa kita hanya bekerja berdasarkan kepada skop kerja kita sahaja. Tetapi rupanya anda sebagai eksekutif boleh menurunkan sedikit tugas anda itu kepada staf-staf atas beberapa sebab.

Antaranya kerana ingin menyediakan staf anda untuk ke posisi yang seterusnya. 

Seterusnya adalah untuk mengurangkan beban kerja anda supaya anda dapat memperuntukkan masa untuk tugas-tugas tertentu yang lebih penting yang hanya dikawalselia oleh anda. Seperti kes saya, pada tugas-tugas terdapatnya ujian khas dan saya memerlukan masa untuk mengkaji mengenai ujian khas tersebut.

Lagi satu kelebihannya adalah apabila anda bercuti, kebanyakan kerja tidak akan terganggu atau terhenti hanya kerana anda bercuti. Operasi dapat berjalan seperti biasa dan anda pun tidak akan diganggu berkali-kali semasa sedang bercuti. 

No comments:

Post a Comment