Monday 3 December 2018

10.3 Staf Terlalu Banyak Alasan

Hmm, penat ya jika jumpa staf yang sebegini. Ada sahaja alasannya. Pen tak cukuplah, kertas tak cukuplah. Itu antara alasan yang selalu didengari.

Anda pun pelik, mengapalah staf anda ini tidak boleh fikirkan cara untuk menyelesaikan sesuatu perkara. Ada sahaja alasannya.

Ingat, tidak semua orang berfikiran seperti anda, tidak semua orang mempunyai latar belakang dan mentaliti yang sama dengan anda. Adakalanya kerana memang mereka tidak cukup pengalaman, staf ini tidak tahu apa yang perlu dan boleh dilakukan. Tetapi ada juga yang sudah tahu caranya namun sengaja tidak mahu melakukan perkara tersebut.

Untuk kategori yang kedua ini, anda perlu selangkah atau dua langkah atau adakalanya 10 langkah ke hadapan daripada mereka. Sebaik sahaja staf ini mengeluarkan alasannya, anda pun perlu dengan sepantas kilat mengeluarkan anda punya maklumbalas.

'Saya tidak boleh datang ke kerja lah kerana tiada kereta'

Sepantas kilat anda menjawab, "Bukankah semasa temuduga dulu anda kata tiada masalah untuk datang ke kerja?"

Antara sebabnya penting untuk anda betul-betul bertanya semasa sesi temuduga.

Keluar lagi alasan, "Semasa tu adalah kereta tapi sekarang ni kereta rosak."

Sepantas kilat anda menjawab, "Tiada saudara mara yang boleh menghantar atau tumpang mana-mana rakan sekerja?"

"Takkanlah sebab tidak ada kereta sudah tidak boleh datang ke kerja. Cuba cari cara untuk awak datang ke kerja juga ni. Mana boleh tak datang kerja."

Dan pelbagai alasan lagi yang keluar. Jika disambung memang tidak akan habis.

Pada saya jika ia kesalahan pertama, ia bolehlah kata dimaafkan. Namun jika kesalahan yang sama berulang-ulang, tindakan lebih tegas seperti sesi kaunseling dan surat amaran perlu diberikan.

Staf terlalu banyak alasan ini memang sukar dibendung kerana itu memang sudah sikap mereka. Selagi mereka tidak mengubah sikap mereka selagi itulah alasan akan berterusan.

Jika boleh, gandingkan staf ini dengan staf yang memang seorang penyelesai masalah. Diharap supaya ia dapat mempengaruhi staf yang banyak alasan ini. Risiko tetap ada, risau jika staf yang elok ini pula yang terpengaruh dengan staf yang banyak alasan ini, Jadi pada saya pastikan staf yang elok ini autoritinya lebih tinggi dan lebih tegas terhadap staf yang mempunyai banyak alasan ini.

Ia satu usaha yang perlukan masa. Perhatikan untuk beberapa ketika dan kemudian lihat langkah seterusnya yang perlu anda ambil, adakah mungkin ada tindakan lain boleh diambil.

No comments:

Post a Comment