Tuesday 4 December 2018

6.5 Latih Hingga Mahir

Sistem jika hanya di atas kertas pun tidak berguna. Ia perlu dipraktikkan di lapangan supaya ianya menjadi sesuatu yang betul-betul berguna.

Untuk apa membuat sistem jika ianya tidak dipraktikkan.

Jadi apabila sudah selesai mendokumentasikan sistem tersebut, sudah sampai masanya untuk digunakan oleh staf-staf anda.

Dengan itu pastilah anda perlu melatih mereka dahulu. Anda perlu memberi penerangan dan melatih mereka di lapangan. Jika ada seminar mengenai bagaimana untuk memberi latihan berdasarkan SOP kepada staf, bolehlah hadirinya.

Jika saya dahulu saya memang menghadiri satu seminar yang diaturkan oleh syarikat saya bekerja itu iaitu 'SOP Training'. Ia mengajar kami bagaimana untuk melatih staf untuk menurut apa yang telah ditulis di dalam SOP. Seingat saya ada 4 langkah kesemuanya. 

Setiap latihan yang diadakan untuk staf juga dicatat kehadirannya. Ini untuk memastikan semua staf sudah dilatih. Ia juga sebagai rekod kompetensi staf anda. 

Latihlah staf sehingga mereka mahir. Ia mungkin juga memerlukan latihan yang berperingkat. Sesuaikan jenis latihan dengan kerja mereka. 

Satu kelebihan semasa memberi latihan kepada staf adalah anda juga dapat mengenalpasti kesilapan di dalam sistem anda dan menambahbaiknya pada masa itu juga. Sistem selagi tidak dipraktikkan anda tidak akan tahu akan keberkesanannya.

No comments:

Post a Comment