Thursday 13 December 2018

7.5 Agih Tugas Biar Seimbang

Pengagihan kerja kepada staf adakalanya nampak senang tetapi sebenarnya perlu berhati-hati. Harap jangan diulang kesilapan saya ini.

Saya selalu memberikan satu tugas ini kepada salah seorang penyelia saya. Tugas melatih orang baru. Kerana apa?

Kerana penyelia tersebut adalah seorang yang teliti dan kemas serta sangat pandai melatih orang baru.

Namun saya tidak perasan, kerana saya sering meletakkan orang baru di dalam syifnya menyebabkan kerjanya lebih banyak kerana orang baru tidak lagi boleh membuat ujian makmal sebaik orang lama. Perlu sentiasa dipantau, perlu sentiasa diperhati.

Boleh kata ianya adalah kerja tambahan kepada penyelia saya yang seorang ini.

Memanglah dari sisi saya sebagai eksekutif, saya senang hati apabila penyelia ini melatih staf baru. Namun saya tidak nampak dari sisi staf saya yang penyelia ini sehinggalah suatu hari dia menyatakan ketidakpuashatiannya itu.

Terus tersedar dari lamunan. Betul juga apa yang dikatanya.

Memang, anda akan rasa seronok apabil tugas diagihkan kepada staf anda yang pakar dalam bidang tertentu. Namun harus diingat supaya tidak terlalu mengharapkan staf anda yang seorang itu sahaja.

Agihkan tugas secara seimbang kepada semua staf. Jika boleh, biar setiap seorang dari staf anda merasai setiap tugas yang anda agihkan.

No comments:

Post a Comment