Saturday 3 November 2018

4.2 Ada Apa Dengan Imej

Di awal ebuku ini saya ada menerangkan mengenai imej, mengapa imej sebagai seorang eksekutif itu penting.

Imej yang saya nyatakan di sini bukanlah dari segi luaran, bukan mengenai mekap, bukan mengenai suaipadan baju dan sebagainya. Ia adalah mengenai ketrampilan diri anda dan bagaimana anda membawa diri anda.

Saya ingin berkongsi kisah yang saya baca di dalam buku The Complete Idiot's Guide: Managing People. Kisah bagaimana imej dan pembawaan diri seseorang itu mempengaruhi bos untuk memilih mereka untuk mewakili suatu jabatan.

Dua calon yang sedang ditimbangtara untuk dinaikkan pangkat dan sekaligus mewakili satu jabatan di peringkat atasan. Calon A yang sangat mahir dalam melaksanakan kerjanya namun dari segi pandangan orang lain, seolahnya tiada ketrampilan diri untuk mewakili jabatannya. Keduanya adalah calon B, yang pandai juga melaksanakan kerjanya namun tidak sehebat calon A, cuma calon B ini lebih pandai membawa diri apabila berada di kalangan pihak atasan.

Iya, anda bijak.

Bos kepada kedua-dua calon ini akan memilih calon B, kerana ketrampilannya dan pembawaan dirinya. Apabila sudah berada di tahap peringkat pengurusan, pandai dan mahir sahaja tidak mencukupi. Seseorang eksekutif itu perlu mempunyai aura seperti seorang ketua yang akan mewakili suatu jabatan atau kumpulan dalam sesebuah organisasi.

Secara kebetulan, memang ianya bukan setakat kisah yang ditulis di dalam buku. Ianya terjadi kepada dua orang rakan saya. Kes yang sama, jalan cerita yang sama, cuma mereka ini bekerja di syarikat yang berbeza. Kedua-duanya menjadi pilihan bos mereka untuk dinaikkan pangkat dan mewakili jabatan mereka walaupun ada senior mereka yang lebih lama bekerja dengan mereka.

Apa yang diceritakan kepada saya, senior mereka memang seorang yang pandai dan mahir dalam bidang kerjanya berbanding mereka namun aura senior mereka itu sebagai seorang eksekutif yang akan mewakili jabatan tidak terserlah. Ini diakui sendiri oleh bos mereka apabila bos mereka berbincang mengenai kenaikan pangkat ini dengan mereka.

Imej yang diolah dengan betul akan menyerlahkan aura diri anda sebagai seorang eksekutif, kerana bagaimana pihak-pihak dari jabatan lain memandang anda akan mempengaruhi bagaimana mereka memandang kehebatan jabatan anda.

No comments:

Post a Comment