Saturday 3 November 2018

1.10 Suntik Inovasi

Saya pernah membuat satu kesilapan, satu kesilapan di mana bos saya mengeluarkan kata-kata yang sehingga kini saya masih ingati.

"Sekarang u yang handle makmal ni, jadi ikut cara u."

Iya, ikut cara saya, bukan cara eksekutif yang mengetuai jabatan saya sebelum ini. Sentap, memang sentap. Saya fikirkan saya perlu kekalkan cara yang sedia ada sebab sememangnya itu yang dipraktikkan sejak dari awal makmal saya beroperasi, tetapi sebenarnya tidak.

Memang satu pengajaran bagi saya.

Tetapi tidaklah saya ubah kesemuanya. Mana yang elok boleh diteruskan. Mana yang telah ditetapkan oleh syarikat walaupun eksekutif bertukar, yang ini haruslah diteruskan. Namun apa salahnya anda memberi idea untuk penambahbaikan. Mana yang boleh dibuat dalam ruang lingkup kuasa anda bolehlah diberikan identiti anda.

Jadi mengurus staf bukan sahaja perlu bergaya eksekutif tetapi bergaya eksekutif mengikut acuan anda sendiri, selagi dibenarkan oleh syarikat.

Perkenalkan cara yang lebih baik, lebih kreatif, lebih berinovasi dan juga lebih menampilkan gaya pengurusan anda.

No comments:

Post a Comment