Saturday 3 November 2018

5.3 Jom Bual Santai

Saya suka bergurau.

Saya ingat lagi semasa saya di sekolah menengah berasrama, di kelas prep, saya sering pergi ke meja seorang kawan saya ni dan menemuramah beliau seperti seorang wartawan. Genggaman tangan saya dijadikan seperti mikrofon.

Kawan saya itu rajin pula melayan karenah saya. Diambilnya genggaman tangan saya kemudian disuakan ke mulutnya setiap kali dia menjawab soalan dari temuramah olok-olok saya. Kelakar pula bila mengingatkannya kembali.

Namun walaupun saya suka bergurau saya sangat pendiam bila berada di kalangan rakan lelaki. Entah mengapa saya terasa mereka ini seperti alien, tak tahu nak cakap apa, tak tahu nak bual apa.

Saya mula belajar berbual semasa di universiti. Sedikit demi sedikit saya melihat bagaimana rakan-rakan perempuan saya berbual dengan rakan lelaki, bagaimana mereka berinteraksi.

Saya mula betul-betul belajar berbual semasa saya bekerja. Disebabkan tiada pengalaman bekerja dan menguruskan staf saya mula membaca buku-buku berkaitan pengurusan dan pembangunan diri.

Rupanya bercakap, berbual, bergurau ada seninya, ada tatacaranya, ada etikanya.

Ditambah pula semasa saya bekerja saya juga mula melibatkan diri dengan bisnes pada waktu senggang saya. Tahulah berbisnes ni, ada cara untuk bercakap dengan klien, memujuk dan mempengaruhi mereka.

Rakan sekerja saya yang terlibat dengan bisnes yang sama menyarankan saya untuk membaca satu buku ini, How To Win Friends and Influence People karya Dale Carnegie. Tetapi saya membeli versi bahasa Malaysianya dari kawan saya itu, tajuknya 'Bagaimana Hendak Mendapat Kawan Dan Mempengaruhi Seseorang'. Buku ini sangat membantu saya.

Cara bercakap, berbual, berkomunikasi dengan berkesan boleh dipelajari. Kemudian praktikkan ia di tempat kerja anda.

Sentiasalah berbual santai dengan staf anda. Tidak kira apa topik pun. Antara topik yang selalu saya bualkan bersama staf saya adalah topik hal ehwal semasa, topik keluarga, topik politik di tempat kerja kami juga tidak ketinggalan.

Tidak kiralah anda seorang introvert, ambivert mahupun extrovert, belajarlah seni berbual. Ia pasti tidak merugikan anda, kerana ia mampu membuatkan anda dan staf anda bekerja dengan gembira.

No comments:

Post a Comment