Saturday 3 November 2018

5.4 Tempat Kerjaku Syurgaku

Semasa saya bekerja dahulu saya menjaga dua buah makmal. Dua buah makmal di bangunan yang berbeza.

Satu di tingkat dua, satu lagi di bangunan yang tiada bertingkat. Namun tidak jauh pun kerana kedua-dua bangunan tersebut terletak bersebelahan. Staf saya boleh menjerit di antara satu sama lain dari kedua-dua buah makmal tersebut.

Pernah satu ketika saya dan seorang lagi eksekutif yang di bawah jagaan saya tidak mempunyai pejabat. Jadi saya pun mensarankan kami untuk duduk di setiap satu makmal tersebut. 

Memandangkan kami juga mempunyai dua set ujian iaitu satu set untuk syif 24 jam dan satu lagi set untuk waktu pejabat sahaja, jadi kami mengambil setiap satu tugasan tersebut.

Rupanya ia bukan satu idea yang baik.

Saya dan juga staf saya sangat tidak selesa. Tidak kira dari pihak saya mahupun pihak mereka.

Mereka memanglah tidak memberitahu saya secara terang-terangan namun saya boleh nampak kejanggalan itu. Saya pun ada ketika agak sukar untuk melakukan sesuatu yang agak peribadi seperti menjawab panggilan telefon dari keluarga saya dan sebagainya.

Lama jugalah kami sebegitu sehinggalah saya berpindah ke pejabat yang baru dibina dan duduk sekali dengan rakan sekerja lain yang di bawah jagaan bos saya.

Selesa, sangat selesa.

Staf saya pun selesa, saya pun selesa. Ruang yang saya jadikan pejabat di makmal itu staf saya jadikan ruang untuk mereka berehat dan untuk solat. Tambahan lagi saya membeli loker baru untuk mereka, lagilah mereka gembira.

Berikan ruang kepada staf, ruang untuk mereka selesa.

Seharian berada di tempat kerja pastilah kita mahukan tempat dan suasana yang selesa. Keselesaan sangat penting bagi staf dan juga anda untuk merasakan bahawa tempat kerjaku adalah syurgaku.

No comments:

Post a Comment