Saturday 3 November 2018

3.4 Staf, Ilmu Ini Untuk Anda

Ilmu bukan sahaja untuk diri sendiri, ilmu juga perlu dikongsi dengan orang lain.

Seperti yang selalu kita dengar bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda, "Sampaikanlah walau satu ayat".

Kebanyakan staf saya di peringkat penyelia dan juruteknik tidak mempunyai pendidikan yang tinggi. Majoriti daripada mereka sama ada mempunyai sijil SPM atau SRP/PMR. Apa yang saya perhatikan, mereka naik ke pangkat seterusnya melalui tiket pengalaman, sama ada di syarikat saya bekerja atau syarikat sebelumnya.

Walaupun begitu, dengan mereka saya suka bercerita, bercerita mengenai Sains dan Kimia. Saya pun tidak tahu mengapa, mungkin itu sifat saya barangkali, suka bercerita dan berkongsi ilmu. 

Kadangkala ada juga kena melukis gambarajah ion untuk memahamkan mereka.

Saya sentiasa kaitkan fakta Sains dan Kimia dengan ujian yang mereka lakukan setiap hari. Saya mahukan mereka faham dengan apa yang mereka lakukan setiap hari, bukan hanya pandai buat sahaja.

Tidaklah setiap hari saya bercerita. Adakalanya juga saya suka berteka-teki dengan mereka, dan ada masanya staf saya sendiri yang suka bertanya kepada saya.

"Kak, kenapa larutan ni bila bercampur dengan larutan ni ia bertukar jadi warna coklat?"

"Maro, kenapa larutan ni keruh bila letak bahan A tapi larutan yang ni tak pula?"

Untuk pengetahuan, bagi staf yang lebih muda daripada saya, mereka memanggil saya dengan panggilan kakak. Manakala yang lebih berumur dari saya pula, mereka memanggil saya hanya dengan nama. Panggilan ini bergantung kepada anda, masing-masing mempunyai cara sendiri. Tidak perlu mengikut cara saya.

Dengan sentiasa bercerita dan berkongsi ilmu ini saya perhatikan staf saya lebih mengambil bahagian dan lebih rasa ingin ambil tahu. Adakalanya ada ujian khas yang saya berikan kepada syif tertentu tetapi staf dari syif lain juga sibuk nak tahu. Mereka seronok untuk tahu. Mereka seronok untuk sama-sama terlibat.

Saya teringat satu ketika ada staf saya yang seronok bercerita mengenai larutan kimia fenolftalin yang digunakan dalam drama bersiri antarabangsa CSI. Saya nampak ia sesuatu yang mengujakan baginya kerana pernah menggunakannya.

Tidak salah berkongsi ilmu dengan staf kita. Beri mereka rasa seronok dan mengujakan untuk terus mengambil tahu tentang kerja mereka. Perasaan teruja membuatkan mereka terdorong untuk melakukan yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment