Saturday 10 November 2018

4.9 Diam Dan Dengar

Diam dan dengar, ya, dengar apa yang staf anda mahu katakan.

Kebanyakan dari kita, manusia, sangat sukar untuk mendengar. Antara faktor yang boleh mengelakkan terjadinya suatu pertelagahan adalah diam dan mendengar. Sesungguhnya manusia sangat sukar untuk diam dan mendengar.

Jika anda perhatikan, dalam hubungan apa pun di dunia ini, hubungan kekeluargaan, hubungan adik-beradik, hubungan antara rakan-rakan dan banyak lagi, kebanyakan punca timbulnya salah faham apabila kedua-dua pihak tidak mahu diam dan mendengar.

Kemahiran mendengar, pada saya kemahiran yang harus dipelajari dan dikuasai oleh semua orang. Bukan mudah ya hendak mendengar, mendengar yang bukan setakat mendengar sahaja, mendengar dan prihatin di mana pada saya sangat memerlukan latihan dan kesabaran.

Mendengar tidak semestinya anda bersetuju, namun berikan ruang untuk pihak yang lain itu mengutarakan pandangan mereka.

Antara cara yang saya selalu lakukan adalah saya membayangkan antara saya dan orang yang saya sedang bercakap itu, antara kami hanya ada sebiji batu. Sesiapa yang memegang batu itu dialah yang akan bercakap, yang lain hanya mendengar. Saya hanya boleh bercakap hanya apabila saya diserahkan batu tersebut iaitu di mana orang tersebut memberi saya peluang untuk bercakap. Tahanlah hati ini selagi tidak diberikan peluang untuk bercakap. 

Kuasai kemahiran ini, InsyaAllah anda akan lebih menguasai kehidupan berbanding orang lain yang kurang mendengar.

No comments:

Post a Comment