Friday 9 November 2018

1.3 Mengurus Staf Bermula Dari Memilihnya

Di syarikat saya bekerja dahulu, eksekutif dipertanggungjawabkan untuk menemuduga calon penyelia dan juruteknik kami sendiri. Saya pasti kebanyakan syarikat juga begitu.

Pada waktu inilah antara waktu terbaik untuk anda memilih staf yang akan anda uruskan nanti.

Kebiasaannya memang anda akan memilih berdasarkan apa yang ada pada resumenya, dan pastinya tahap pendidikan menjadi salah satu kriteria untuk anda memilih. Begitu juga dengan saya dahulu. Jika boleh saya mahukan staf yang mempunyai latar belakang pendidikan Sains dan Kimia, jika bukan di tahap sijil atau diploma pun, di tahap SPM pun jadilah.

Namun setelah beberapa tahun saya seakan harus menukar strategi. Saya melihat bahawa kemahuan untuk bekerja lebih penting. Malah mereka yang boleh bekerjasama dan menurut arahan juga penting.

Setelah beberapa siri kes staf yang berhenti kerja kerana mendapat peluang lain yang lebih menepati kehendak jiwa mereka, saya menggariskan beberapa soalan penting semasa temuduga.

Ini tips bagi anda juga, tips yang saya perolehi sendiri setelah beberapa tahun mengambil staf. Jika anda ingin menjimatkan masa daripada mengulang kesilapan saya bertahun-tahun, anda boleh praktikkan tips ini. Rupanya rakan saya juga tanpa saya ketahui menggunakan tips ini setelah banyak kali menemuduga staf yang akhirnya selepas itu berhenti dalam masa yang singkat. Penat ya mengambil staf baru ni, sebab setiap kali ada staf baru kita kena melatih mereka, menyelia kerja mereka dengan lebih kerap kerana mereka tiada kemahiran lagi dan banyak lagi perkara yang perlu diatur. Saya mengetahuinya apabila suatu hari kami sama-sama berbincang mengenai staf kami.

Tips saya, setelah bertanya soalan yang biasa ditanya di dalam temuduga, saya akan menerangkan skop kerja atau kerja yang akan dilakukan oleh bakal staf saya. Tidak terlalu terperinci namun cukup bagi mereka untuk tahu akan suasana kerja yang bakal mereka hadapi.

Antara soalan saya: 

1. Kerja makmal bukan kerja lelaki, bolehkah nak buat. Boleh itu pasti ramai yang kata boleh buat, tapi hendakkah mereka buat. Apa yang saya katakan di atas tadi, kemahuan untuk bekerja.
2. Biasa lelaki suka kerja yang kasar-kasar, yang berat-berat, yang melibatkan banyak pergerakan dan sebagainya. Jadi saya bertanya bakal staf saya ini bolehkah dia membuat kerja-kerja yang tidak kasar pada pandangan lelaki kerana kerja di makmal banyak bermain dengan alatan yang kecil dan halus, yang perlu dikendalikan secara teliti dan berhati-hati. 

Bahagian ini yang sangat penting. Semasa bertanya soalan-soalan ini, saya akan melihat riak muka dan gerak tubuhnya. Iya, riak muka dan gerak tubuhnya. Kerana apa, kerana riak muka dan gerak tubuh susah untuk menipu.

Kemudian saya bertanya lagi, "Ok, awak dah cakap boleh, saya pegang ya kata-kata awak, jangan nanti baru 3 bulan kerja nak kata tak boleh pula, kata tak minat pula."

Saya inginkan satu kepastian dari mereka yang boleh saya pegang dan boleh saya tuntut kembali apabila mereka mengadu tidak suka atau tidak minat dengan kerja yang mereka lakukan sekarang.

Memang banyak cerita mengenai staf ini. Memang pening kepala memikirkannya. Sebab itu bagi saya pentingnya sesi temuduga dan pentingnya memilih staf yang sesuai sebelum anda bekerja dengan mereka.

Ini antara pengalaman saya. Anda boleh gunakan cara saya ini jika anda mahu. Nampaknya memang berkesan, pada pengalaman saya. Ramai staf yang saya ambil cara begini lebih bertahan lama dari yang sebelum-sebelum ini. 

No comments:

Post a Comment