Sunday 4 November 2018

2.4 Staf Kuat Melawan

Di dalam ebuku saya ini, saya ada nyatakan mengenai personaliti si 'dia'. 

Siapakah si 'dia' ini?

Si 'dia' yang saya maksudkan di sini adalah bos anda, rakan sekerja anda, staf anda dan orang-orang bekerja rapat dengan anda setiap hari.

Pentingnya mengetahui personaliti si 'dia' adalah kerana memudahkan anda menghadapi pelbagai situasi dan salah satunya adalah situasi yang sebegini, iaitu staf yang kuat melawan, yang kuat membangkang. 

Tidak dinafikan dalam hidup kita ini memang akan berjumpa dengan individu yang tidak selari dengan sikap kita. Orang kata apa, tak 'ngam'. Tidaklah membenci individu tersebut tetapi memang sukar untuk bersatu pendapat. Sukar untuk berkomunikasi dan tidak tahulah mengapa asyik nak bergaduh sahaja apabila berjumpa. Satu cabaran bagi anda seorang eksekutif apabila individu tersebut adalah staf anda.

Kadangkala habis masa dan tenaga melayan karenah dia seorang sahaja.

Cadangan saya, gunakan orang perantara, bukan sahaja untuk memberi arahan tetapi untuk mempengaruhi. Sikap individu sebegini memang perlukan personaliti yang sesuai dengannya untuk dia mendengar arahan dari seseorang.

Pengalaman saya pula, saya seakan ada juga staf yang sebegitu. Tetapi tidaklah setiap masa dia membangkang kata-kata saya, ada ketikanya. Biasanya saya hanya memekakkan telinga dan tabahkan hati, namun ada ketikanya saya terpaksa menggunakan bos saya untuk memberi arahan kepadanya.

Orang perantara tidak semestinya seorang dan tidak semestinya orang atasan kita. Contohnya untuk mempengaruhi itu, anda boleh gunakan staf anda yang lain atau rakan sekerja yang lain dan apa yang saya boleh katakan, ia memerlukan masa.

Seperti kes saya di atas, kebetulan bos saya ketika itu merupakan seorang yang lembut tutur katanya dan dihormati seluruh staf di situ. Seorang ekspatriat dari Indonesia yang mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang industri kilang kami. Sangat sukar untuk hendak melihat bos saya itu marah dan meninggikan suara. Memang kami semua sangat selesa berada di bawah jagaannya.

Tetapi apa-apa pun berpada-padalah. 

Tidak semestinya perlu menjadikan bos kita sebagai perantara. Anda perlu juga melihat kepada jenis personaliti staf anda dan bos anda itu. Dibuatnya personaliti bos anda itu pun tidak 'ngam' dengan staf anda itu, lagi parah pula dibuatnya.

Inilah antara kepentingan menganalisa personaliti seseorang.

Apa-apa pun, ia satu pilihan untuk anda mempertimbangkan cadangan ini untuk menghadapi masalah staf yang sebegini. Saya akui bukan mudah untuk menghadapi staf yang sebegini. Jika sukar juga gunakanlah saluran yang ada di dalam syarikat seperti mencadangkan sesi kaunseling dari Jabatan Sumber Manusia.

Bukan semua masalah staf kita mampu menanganinya sendiri, adakalanya memang perlukan bantuan dari luar.

No comments:

Post a Comment