Sunday 4 November 2018

1.5 Timba Ilmu Keeksekutifan

Saya suka menghadiri seminar. Seminar dan latihan.

Semasa saya bekerja, banyak sangat seminar yang dianjurkan oleh syarikat saya bekerja itu kepada semua peringkat jawatan. Untuk juruteknik ada, untuk kerani ada, untuk pembantu teknikal ada, untuk penyelia, eksekutif, pengurus. Boleh kata semua peringkat jawatan ada. 

Salah satu sebabnya kerana di Jabatan Sumber Manusia, mereka ada matlamat yang harus dicapai bagi berapa jam seminar dan latihan yang disediakan bagi setiap peringkat jawatan.

Pada saya, seminar dan latihan ini sangat membantu. Pernah sekali semasa saya berjumpa dengan bos pertama saya untuk meminta beliau mengisi borang pencalonan nama untuk saya menghadiri seminar dan latihan, dia seakan tahu bahawa saya teringin sangat hendak menghadiri satu seminar ini, 'Decision Making' tajuk seminar tersebut.

Memang pada permulaan saya bekerja saya akui saya lemah dalam perkara membuat keputusan ini. Pening kepala bagaimana mahu menanganinya. Sikap tidak berani untuk mengambil keputusan boleh menjejaskan kelancaran kerja saya seterusnya boleh mengganggu operasi kilang saya.

Terima kasih saya ucapkan kepada syarikat saya bekerja ini. Memang banyak sangat yang saya pelajari di sini terutamanya melalui seminar dan latihan yang dianjurkan.

Jika bos anda tidak menyediakan seminar dan latihan, mungkin anda boleh membincangkannya. Beranilah meminta untuk anda lebih banyak menimba ilmu supaya boleh menguruskan jabatan anda dengan lebih mudah.

No comments:

Post a Comment