Saturday 3 November 2018

2.3 Staf Tidak Tahu Nak Buat Apa

Pernah tak apabila anda memasuki tempat kerja staf anda dan anda melihat mereka tidak melakukan kerja mereka?

Ada yang bermain telefon.

Ada yang sedang rancak berborak.

Mana yang pendiam tu pula, anda lihat staf anda itu sedang termenung melayan perasaan.

Geram kan? Rasa nak mengamuk macam Hantu Kak Limah. Iya, memang geram, tetapi saya lagi geram dengan anda.

Staf tidak tahu nak buat apa sebab mereka memang tidak tahu pun nak buat apa, ataupun dia keliru siapa yang harus buat sesuatu kerja itu.

Dalam kes sebegini bincang kembali skop kerja staf anda. Jika skop kerja telah dibincangkan pastikan mereka betul-betul memahami skop kerja mereka. Skop kerja perlu didokumentasikan dan ditandatangani oleh staf menandakan bahawa mereka sudah faham dan akan mematuhinya.

Bagi pemilik bisnes tidak kira bisnes anda kecil atau super kecil, janganlah memberitahu tugas/skop kerja hanya dengan mulut sahaja. Bincangkan dan tuliskan ia. Jadikan ia dokumen wajib dalam syarikat anda.

Lainlah jika anda telah melakukan semua ini namun staf anda masih melakukan kesalahan yang sama. Dalam kes ini tindakan yang lebih tegas harus diambil.

No comments:

Post a Comment