Thursday 15 November 2018

2.2 Staf Datang Lambat

Staf datang lambat ataupun tidak datang langsung tanpa memberitahu anda terlebih awal sememangnya satu masalah yang besar.

Bagi sebuah kilang yang beroperasi 24 jam, operasi boleh terhenti jika ketiadaan staf yang mencukupi. Ini menyebabkan kerugian kepada syarikat. Mana-mana operasi perniagaan pun jika bilangan staf tidak mencukupi pada satu-satu masa memang ia satu situasi yang tidak diingini oleh mana-mana eksekutif.

Pening kepala memikirkannya.

Bagi kilang pula kebiasaanya mereka mengira kerugian berdasarkan waktu operasi. Contohnya berapa kerugian jika operasi terhenti selama seminit, selama 30 minit, selama satu hari dan sebagainya. Jadi jika ada staf yang lambat masuk ke tempat kerja atau yang tidak datang langsung ke tempat kerja memang akan membawa masalah yang besar kepada kilang.

Masalah ini juga dihadapi oleh saya. Walaupun jabatan saya hanyalah jabatan sokongan namun keputusan ujian dari makmal saya amat penting untuk mengekalkan kualiti bahan kimia yang digunakan untuk menghasilkan produk kepingan besi terawat yang dihasilkan oleh kilang yang saya bekerja itu.

Memang ada beberapa kes di mana syif malam saya langsung tiada staf yang datang bekerja. Begitu juga dengan syif siang. Namun syif siang risikonya berkurang kerana saya memang ada seorang penyelia yang bekerja di waktu pejabat kerana ada set ujian makmal lain yang hanya dibuat pada waktu pejabat.

Antara perkara yang saya lakukan untuk mengurangkan risikonya adalah:

1. Selalu ingatkan penyelia untuk sentiasa memantau kedatangan juruteknik di bawah seliaannya. Juruteknik adalah di bawah seliaannya dan mereka juga perlu ambil tahu tentang staf mereka walaupun mereka cuti pada hari itu. Contohnya apabila juruteknik datang lambat atau tidak datang langsung, mereka perlu memaklumkan kepada penyelia mereka dahulu berbanding eksekutif.

2. Latih kedua-kedua penyelia dan juruteknik supaya mahir semua ujian, tiada lagi pembahagian kerja mengikut ujian, multitasking orang kata.

3.  Meletakkan staf yang selalu datang lambat ini dengan staf yang tiada masalah kedatangan. Iya, staf yang tiada masalah ini memang akan merungut tetapi seperti saya, saya tidak sanggup memperjudikan kredibiliti saya. Pujuklah supaya bertahan untuk 2-3 bulan ke hadapan sementara anda mengambil tindakan melalui Jabatan Sumber Manusia.

4. Seperti biasa ambil tindakan mengikut yang digariskan oleh Jabatan Sumber Manusia, iaitu kaunseling, surat amaran dan sebagainya.

Pemotongan gaji juga salah satu cara untuk mengenakan tindakan kepada staf yang lambat. Apapun ia bergantung kepada pertimbangan anda. 

No comments:

Post a Comment