Monday 5 November 2018

2.5 Staf 'Missing In Action'

'Missing in action', atau hilang entah ke mana.

Staf begini memang ada, tak tahu dia pergi ke mana. Bila dihubungi tak dapat, tanya staf lain pun mereka tak tahu.

Kes begini pada saya memang kena berkonfrontasi dengan staf tersebut. Selepas dia muncul di pejabatlah. Pada masa itu juga tanya dia ke mana, kenapa menghilang lama sangat. Tidak perlulah marah-marah dahulu, mungkin dia ada hal kecemasan dan tak sempat beritahu anda.

Tetapi bagi kes yang kritikal amaran perlu diberikan. Tidak kiralah amaran secara lisan atau bertulis, bergantung kepada anda. Kritikal di sini contohnya dalam kes kilang, operasi boleh terhenti dengan ketiadaan staf tersebut. Anda boleh mendefinisikan tahap kritikal itu mengikut situasi di tempat kerja anda sendiri.

Bagaimana jika kes yang berkali-kali staf anda hilang?

Yang ini anda kena buat kerja lebih sedikit, kena jadi James Bond sekejap. 

Anda risiklah di mana staf anda itu selalu berada. Di kantinkah, di lobikah, atau di rumahnya. 

Saya mempunyai seorang staf ini, hmm, selalu hilang entah ke mana. Banyak kali jugalah aduan dari jabatan lain saya terima bahawa apabila mereka menghubungi telefon di makmal tiada orang yang mengangkatnya. 

Bagusnya staf saya ini semua kerja yang sepatutnya diselesaikan sudah dia selesaikan dahulu sebelum pergi melepak. Cuma rasa tak seronoklah bila tiada orang di makmal, takut jika ada apa-apa berlaku ataupun bos saya datang ke sana secara tiba-tiba dan melihat tiada staf di makmal. 

Setelah merisik-risik, akhirnya tahu juga saya di mana dia selalu melepak. 

Apa yang saya buat, setiap kali dia melepak di sana, saya hubungi penyelia di sana dan suruh staf saya tu kembali ke makmal. Saya tak bercakap pun dengan staf saya itu, tapi saya menyuruh penyelia di situ yang sampaikan pesanan saya. 

Guna orang ketiga. Jika staf anda tu suka lepak di kantin, suruhlah makcik pakcik kantin di situ beritahu staf anda untuk balik ke tempat kerja. Memang, perkara ini mungkin sedikit memalukan staf anda itu, namun nak buat macam mana, degil sangat nak bekerja, asyik melepak sahaja.

Ini antara cara saya, anda boleh tiru atau tiruvasi. Bergantung kepada keupayaan dan timbangtara anda.

No comments:

Post a Comment