Monday 5 November 2018

4.5 Bukan Salah Aku

"Kenapa bukan salah aku tapi aku yang kena marah?"

"Staf aku ni tak fikir ke bila dia buat benda tu dia akan menyusahkan orang lain!"

"Bilalah staf aku ni nak ubah perangai, pening rasa!"

"Staf aku ni, dia tak ada rasa nak memperbaiki diri ke, asyik di takuk lama je."

Iya, bukan salah anda, semuanya bukan salah anda. Namun staf anda adalah di bawah tanggungjawab anda. Jadi apa pun yang mereka buat, ingat ya, anda yang kena menanggungnya.

Ayat yang biasa kita dengar, Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu selagi seseorang itu tidak mengubah nasibnya. Jadi sebenarnya ia bukan di bawah kawalan anda.

Kurangkan memikir perihal perangai peribadi staf kerana ia bukan di bawah kawalan anda. Kurangkan usaha anda untuk mengubah perangai staf kerana ia bukan di bawah kawalan anda. Iya, anda boleh berusaha tetapi tidak perlulah hingga membuatkan diri anda sendiri rasa stres dengan perangai mereka. 

Apa yang patut anda fikirkan adalah apa yang di bawah kawalan anda iaitu sikap anda sendiri.
Bagaimana sikap anda apabila berhadapan dengan staf dan bagaimana ia boleh mempengaruhi staf untuk mengubah perangainya melalui sikap yang ditunjukkan oleh anda. 

Fikir fikirkan. 

No comments:

Post a Comment