Wednesday 7 November 2018

4.7 Korek 'Harta Karun'

Anda kenal siapa diri anda, namun anda kenalkah dengan potensi diri anda?

Sekarang ini banyak buku-buku mahupun ceramah-ceramah motivasi yang membincangkan tajuk mengenai potensi diri.

Setiap daripada anda, tidak kiralah anda ini bersifat introvert, ambivert mahupun extrovert mempunyai potensi diri masing-masing yang kadangkala anda sendiri tidak mempercayai bahawa anda mempunyai potensi tersebut.

Terutamanya kepada anda yang bersifat introvert. Banyak kali saya membaca kenyataan atau komen di media sosial yang menyatakan bahawa betapa lemahnya anda yang bersifat introvert ini di tempat kerja. Kena bergaul dengan orang, kena bercakap dalam mesyuarat, kena membuat pembentangan di depan orang ramai, dan banyak lagi aktiviti yang melibatkan kena berhubung dengan manusia.

Lalu timbullah persoalan bahawa tidak bolehkah bos dan rakan sekerja membiarkan sahaja anda yang bersifat introvert ini kerana anda tidak suka akan perkara-perkara sebegitu.

Soalannya, adakah hanya kerana anda seorang introvert, anda harus diberi layanan istimewa oleh bos dan rakan sekerja anda?

Untuk pengetahuan anda, seorang yang bersifat introvert pun boleh bergaul mesra dengan orang, boleh bercakap lantang di dalam mesyuarat dan boleh membuat pembentangan hebat di depan orang ramai jika kena pada caranya.

Seperti saya pula, saya dahulunya seorang yang pendiam di sekolah namun di tempat kerjalah saya mengorek potensi diri saya. Saya serlahkannya apabila peluang demi peluang diberi oleh bos dan rakan sekerja saya. Lagipun sehingga bila saya ingin terus menjadi seorang yang pendiam dan melepaskan banyak peluang yang datang kepada diri saya.

Tidak perlu takut untuk membuka ruang untuk diri sendiri. Mungkin ada potensi yang sangat bernilai bak berlian yang selama ini tersimpan erat di dalam diri anda. Koreklah ia dan keluarkanlah ia, nescaya anda tidak akan menyesalinya. 

No comments:

Post a Comment