Sunday 4 November 2018

3.5 Lemau Si Veteran

Staf veteran, hmm, menarik juga topik ni ya?

Staf veteran ni, masih semangat lagi ke nak kerja? Atau sekadar kerja sebab terpaksa?

Hendak tukar kerja majikan mana lah lagi nak ambil, nak tak nak terpaksalah juga teruskan bekerja walaupun setiap hari rasa beratnya kaki nak melangkah ke tempat kerja.

Saya pernah mempunyai staf yang agak veteran ini. Bukan Melayu, diberhentikan kerja oleh syarikat lamanya kerana mereka menutup makmal yang telah lama beliau bekerja. Hendak buat macam mana, memang terpaksa berhentilah.

Dengan staf veteran ni, kita kena faham dia seorang veteran. Contohnya dari segi kesihatan seperti kaki mudah sakit jika berjalan jauh, kadang kasihan juga melihatnya.

Namun jangan putus ada dengan staf veteran ni. Ada masa memang kena ikut rentaknya, ada masa kena masukkan juga rentak orang muda ke dalam rentaknya. Anggap sahaja mereka sama sahaja dengan staf lain yang muda cuma hormatnya kena lebih sedikit.

Hormat mereka seperti kita hormat orang tua lain di luar waktu bekerja. Pada saya asalkan mereka menurut arahan tak perlulah sangat nak tunjuk sangat yang anda ni bos mereka. Tak puashati sikit-sikit tu mungkinlah ada, tak mengapa, layan sahaja.

Dengar cerita mereka tentang anak-anak mereka, tentang cucu-cucu mereka. Hendak beri arahan kepada mereka pun kena berlapiklah sedikit. Mereka datang dari zaman dan generasi yang berbeza,  jadi kena hormat kegenerasian mereka itu.

Tak mengapalah kita orang muda beralah sedikit, namun teguran perlu diberi juga jika mereka melakukan kesilapan berulang. Jika kesalahan yang kecil-kecil itu, yang tak menjejaskan sangat operasi, pejam-pejamkanlah mata seperti tak pernah nampak.

Pada saya dengan orang tua ni cara kita bercakap dengan mereka penting, kena ambil hati mereka selalu. Mungkin semasa sembang santai dengan staf veteran ini anda boleh minta tips-tips rumahtangga, tips-tips awet muda, tips-tips jaga anak dan pelbagai tips lagi. Biasalah orang tua ni, mereka suka jika orang muda meminta pendapat mereka sebagai orang tua.

Mungkin boleh banyakkan juga perkataan 'tolong' dan 'terima kasih' apabila bercakap dengan mereka, dan juga kurangkan sedikit ego anda tu bila berinteraksi dengan mereka.

Anda cuba cara ini dahulu, ya?

No comments:

Post a Comment