Wednesday 7 November 2018

4.6 Hargai Diri Sendiri

Hargai diri sendiri, iya, selalu kita dengar kan?

Hargai diri sendiri atau biasa orang cakap, reward yourself. Setelah berpenat lelah bekerja, maka anda pun membelilah sesuatu untuk menggembirakan diri anda, ataupun boleh kata 'membayar' kembali penat lelah anda itu.

Pada saya, menghargai diri sendiri tidak semestinya anda harus mengeluarkan wang gaji anda untuk melakukannya. Tidak semestinya anda harus membeli sesuatu untuk membalas penat lelah anda bekerja itu.

Anda juga boleh melakukan aktiviti yang memberi manfaat kepada orang lain.

Contohnya melawat ke rumah orang tua atau rumah anak yatim pada hari anda tidak bekerja, atau menyertai mana-mana badan sukarela untuk membuat kerja-kerja amal.

Mulakan dengan orang yang terdekat dengan anda pun boleh. Mungkin anda melihat jiran anda adalah seorang nenek yang hidup keseorangan, anda boleh melawatnya di masa lapang anda, bercerita-cerita dengannya. Biasalah orang tua ni, kadang hidupnya terasa sunyi apabila berjauhan dengan anak-anak.

Seperti saya pula, saya mengajar tuisyen untuk pelajar sekolah rendah pada sebelah malam hari bekerja. Bukanlah setiap malam tetapi pada malam-malam tertentu sahaja.

Ketika itu saya mengenakan kadar yang sangat rendah, orang kata harga yang sangat tidak berbaloi dengan kos dan tenaga yang saya keluarkan. Namun kerana ketika itu saya memang mencari aktiviti untuk diri sendiri untuk malam hari bekerja. Terasa hari-hari kurang bermakna apabila setiap hari bekerja hanya dihabiskan dengan pergi ke kerja dan balik dari kerja sahaja.

Sekadar pemberitahuan, semasa saya bekerja dahulu saya tinggal di rumah sewa berkongsi dengan rakan sekerja yang lain. Jika duduk dengan keluarga itu, biasanya kita menghabiskan masa dengan keluarga dan tidaklah terasa bosan sangat.

Lalu saya bertanya kepada rakan-rakan sekerja saya yang tinggal di kawasan berdekatan jika ada ibu bapa di kawasan itu yang sedang mencari cikgu tuisyen. Pada masa itu saya hanya mengambil pelajar sekolah rendah kerana tidak mahu terlalu terbeban dengan aktiviti tuisyen ini.

Hasilnya saya sangat gembira dengan rutin hidup saya. Tidaklah hidup ini terasa terlalu kosong hanya dengan bekerja sahaja.

Anda pun boleh mencubanya. Pada saya melakukan perkara yang bermanfaat kepada orang lain lebih hebat nikmatnya berbanding hanya untuk diri sendiri. Apapun ia terpulang kepada diri anda, tepuk dada tanya selera.

No comments:

Post a Comment