Friday 9 November 2018

3.9 Wujudkan Projek Khas

Pada saya, antara cara untuk mendorong staf adalah lakukan sesuatu yang di luar rutin kerja harian staf anda dan pastikan ia bermanfaat bagi mereka.

Ini kerana jika staf anda tidak nampak manfaatnya pada mereka, mereka tidak akan rasa terdorong untuk melakukannya. Mereka akan rasa ianya tambahan kerja yang membebankan.

Seperti di makmal saya, kami adakalanya mendapat permintaan daripada bahagian operasi untuk melakukan ujian yang selain daripada ujian rutin yang dibuat setiap hari. Contohnya ada satu bahagian operasi ini mempunyai masalah dengan bahan kimianya, jadi mereka mahu menjalankan beberapa siri ujian untuk mengenalpasti punca masalahnya. Ada juga yang ingin membuat penambahbaikan pada kuantiti bahan kimia yang digunakannya, jadi ujian percubaan perlu dilakukan dahulu.

Memanglah ujian khas ini adalah di dalam skop kerja jabatan kami namun apa yang saya perhatikan staf saya merasa kurang bosan apabila adanya ujian khas ini. Ditambah lagi apabila ujian khas ini saya gunakan sebagai kriteria dalam pemarkahan KPI mereka.

Anda mungkin boleh berbincang dengan bos anda untuk mewujudkan projek khas untuk staf anda. 

Tidak tahulah saya di syarikat lain bagaimana tetapi di syarikat saya penambahbaikan seakan satu agenda wajib di dalam syarikat, terutama penambahbaikan yang boleh mengurangkan kos operasi.
Mungkin ada staf yang menganggap ianya satu bebanan, jadi peranan anda sebagai seorang eksekutif untuk menjadikannya seronok dan menunjukkan manfaat yang staf anda akan dapat sekiranya mereka melakukan tugasan khas ini, contohnya seperti pemarkahan di dalam KPInya nanti.

No comments:

Post a Comment