Saturday 3 November 2018

3.3 Sampaikan Pujian Pihak Atasan

Eksekutif biasanya memang akan ada bos di atasnya. Bagi pemilik bisnes pula, mungkin andalah sahaja bos di syarikat anda. 

Bos-bos ini, walaupun tidak berhubung secara terus dengan staf anda namun mereka memerhati. Adakalanya terus sahaja masuk ke tempat kerja staf anda dan hanya memerhati. Ada yang bertegur sapa dengan staf anda, ada juga yang hanya senyap tidak bertegur sapa. Macam-macam gaya.

Selepas memerhati, mungkin ada teguran atau pujian yang ingin diberikan kepada staf anda. Jika ada baguslah, jika tiada, anda boleh bertanya kepada bos anda. ia mungkin memberikan informasi yang boleh digunakan untuk penambahbaikan.

Teguran dan pujian daripada bos anda, anda ambillah secara positif, termasuklah teguran dan pujian tentang staf anda.

Namun seringkali hanya teguran dan kemarahan bos sahaja yang selalu disampaikan kepada staf.
Iyalah, kena marah dengan bos berkenaan staf, staf yang buat salah tapi anda yang kena marah. Dek kerana terlalu sakit hati anda pun melepaskan kemarahan anda itu terus kepada staf.

Pada saya, tidak semua teguran dan kemarahan bos itu perlu diberitahu terus kepada staf. Teguran itu kadang kala perlu diterjemahkan melalui tindakan-tindakan pembetulan dan penambahbaikan yang dilakukan oleh anda sebagai seseorang yang bertanggungjawab di jabatan anda.

Dalam keadaan apabila bos memuji staf anda pula, jangan pula disorok-sorok, silalah sampaikan kepada staf anda. Seronoknya mengenai pujian ini anda boleh melakukan sedikit strategi untuk mendorong staf anda. Bukan semua pujian perlu diberitahu ketika itu juga. Ada pujian yang perlu anda simpan dahulu dan digunakan pada masa yang tepat. Contohnya ketika staf anda sedang berputus asa dengan kerja dan mahu berhenti kerja atau tiada semangat untuk bekerja.

Ia juga boleh diselitkan ketika bergurau senda dengan staf. Usik-usik staf sedikit mengenai pujian yang diterima. Seronok usik-mengusik ni, tetapi tidak perlulah keterlaluan.

Pujian ini sebenarnya sangat berkuasa. Ia seperti sebutir peluru emas yang selama ini disimpan di dalam poket anda dan menunggu masa sahaja untuk dilepaskan oleh satu tembakan yang padu.

No comments:

Post a Comment