Monday 5 November 2018

5.5 Bersyairlah Ketika Marah

Saya bos perempuan. Orang kata bos perempuan ni suka membebel.

Tetapi sebenarnya kami sedang bersyair, bersyair ketika sedang marah.

Maaf, saya bergurau sahaja.

Membebel sebenarnya satu tindakan untuk meluahkan perasaan yang terbuku di dalam hati ini. Pada saya, membebellah selagi kena dengan hadnya. Kalau dah tak tahan sangat marah tu, membebellah.

Staf ni pun kalau kita membebel mereka mendengar bagai angin yang lalu sahaja, terutamanya staf lelaki.

Jika staf perempuan kena berhati-hati lebih sedikitlah, harap tidak dikeluarkan kata-kata yang menghiris hati sehingga menyebabkan perang dingin selama bertahun-tahun.

Pada saya membebel adalah satu terapi. Tidak semestinya kena membebel pada staf, membebellah pada rakan sekerja atau pada bos, atau pada rakan di luar kerja anda, rakan lama kah, bff kah. Maksud saya di sini berkongsikan perasaan anda, kemarahan anda dengan mereka.

Jika anda tidak suka membebel tidak mengapa, anda lakukanlah aktiviti yang anda rasa ia boleh melegakan hati anda. Ini penting, supaya anda berasa lega dan segar. Hendak bekerja pun terasa seronok.

Lagi satu, jangan ingat bos perempuan sahaja ya yang membebel, bos lelaki pun ada yang membebel. Cuma alunan syairnya mungkin berbeza sedikit. 

No comments:

Post a Comment